Een persoonlijk adviesgesprek is een sessie van 1 tot 2 uur waarin wij u helpen met al uw vragen over digitale modelspoor. Of u nu beginner bent of een ervaren modelspoorder, wij zorgen ervoor dat u met deskundig advies en praktische tips verder kunt.
U kunt eenvoudig een adviesgesprek aanvragen door het formulier op onze website in te vullen. Wij nemen daarna contact met u op om een geschikt moment in te plannen.
De kosten bedragen € 75,- inclusief btw. Dit bedrag wordt volledig verrekend als u na het gesprek een digitaal startpakket aanschaft of gebruik maakt van onze diensten.
Het adviesgesprek vindt plaats bij ons op locatie of, indien gewenst, online via een videogesprek. Zo kunt u op een manier die bij u past deskundig advies krijgen.
U kunt vragen stellen over digitale besturing, baanontwerp, scenery, zelfbouw en maatwerk. We stemmen het gesprek volledig af op uw wensen en niveau.
Ja, u zit nergens aan vast. Mocht u besluiten verder te gaan met onze diensten of een digitaal startpakket aan te schaffen, dan wordt het bedrag verrekend.
Voor zowel beginners als gevorderden die hulp nodig hebben bij hun modelbaan. Of u nu net begint of een complex digitaal systeem wilt uitbreiden, wij helpen u graag.
Het gesprek duurt tussen de 1 en 2 uur, afhankelijk van uw vragen en wensen. We nemen de tijd om u goed op weg te helpen.
Jazeker! U kunt een adviesgesprek als cadeau aanschaffen voor een modelspoorder in uw omgeving. Neem contact met ons op voor een cadeaubon.
Onze algemene voorwaarden bevatten alle afspraken over bestellingen, betalingen, verzendingen en garantie. Je vindt ze hier.
Ja, bij het plaatsen van een bestelling ga je automatisch akkoord met onze algemene voorwaarden.
Je kunt onze algemene voorwaarden altijd online bekijken via deze link.
Ja, binnen 14 dagen na ontvangst kun je een bestelling annuleren. Stuur ons even een berichtje.
Wij proberen fouten te voorkomen, maar als een prijs duidelijk niet klopt, mogen wij de bestelling annuleren.
We doen ons best om op tijd te leveren. Is er vertraging? Neem contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.
Wij gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier meer over in ons privacybeleid.
Ja, je kunt ze via onze website bekijken en kopiëren voor eigen gebruik.
Laat het ons weten! We lossen problemen graag samen op. Stuur een mail naar onze klantenservice.
Ja, we kunnen de voorwaarden aanpassen. De nieuwste versie staat altijd op onze website.
Ballast is het grind dat je tussen en rond de rails strooit. Het geeft je modelbaan een realistische uitstraling én het helpt om de rails netjes op z’n plek te houden. Net als in het echt dus!
Eerst schilderen, dan pas ballasten! Zo voorkom je dat je zorgvuldig gestrooide steentjes ondergespoten worden met verf.
Gebruik een roestkleur zoals Ammo MIG 0034 voor een mooie, verweerde uitstraling. Zo lijken je rails net echt gebruikt!
Gebruik een klein lepeltje of een ballaststrooier en werk in laagjes. Rustig aan – het is geen snelheidswedstrijd.
Dek de bewegende delen van wissels af met tape of gebruik een penseeltje om daar voorzichtig omheen te werken. Niets zo vervelend als een vastgeplakte wissel.
Dat is een vloeistof (zoals water met een druppeltje afwasmiddel) die helpt om de lijm mooi te laten inwerken. Zo krijg je geen ‘ballastbulten’!
Gebruik speciale ballastlijm en werk met een pipetje. Laat het rustig intrekken. Niet te nat, niet te droog – Goldilocks-stijl!
Waarschijnlijk giet je de lijm te snel. Eerst licht bevochtigen met een oppervlaktespanning-verbreker, dan pas druppelsgewijs lijmen.
Je kúnt, maar we raden het af. Speciale ballastlijm droogt flexibel op en voorkomt contactproblemen.
Jazeker! Eventueel overtollige steentjes wegborstelen, rails schoonmaken, en een wash aanbrengen voor extra diepte. Dat maakt het écht af.
Een correcte bedrading zorgt voor een veilige en storingsvrije werking van uw modelspoorbaan, voorkomt brand- en elektrocutiegevaar en verlengt de levensduur van uw apparatuur.
Goedkope voedingen missen vaak essentiële beveiligingen, wat kan leiden tot oververhitting, storingen en zelfs brand. Het is daarom raadzaam om te investeren in kwalitatieve voedingen met de juiste keurmerken.
Gebruik bindruggen of kabelgoten om draden netjes te bundelen en te geleiden. Dit voorkomt wirwar en maakt onderhoud en troubleshooting eenvoudiger.
Een online training biedt gestructureerde kennis en praktische tips, waardoor u zelfverzekerd en efficiënt uw modelspoorbaan kunt bedraden volgens de juiste veiligheidsnormen.
Gebruik voedingen met ingebouwde beveiligingen, zorg voor correcte bedrading en vermijd overbelasting door het systeem niet meer te belasten dan waarvoor het ontworpen is.
Hoogwaardige componenten verminderen de kans op storingen, verhogen de betrouwbaarheid en dragen bij aan een langere levensduur van uw modelspoorbaan.
Door een gestructureerde bedrading en het gebruik van logische segmentatie kunt u storingen snel lokaliseren en aanpakken. Regelmatig onderhoud en inspectie helpen ook bij het vroegtijdig herkennen van potentiële problemen.
Zorg voor een duidelijke planning van de bedrading, gebruik kwalitatieve materialen, implementeer beveiligingsmaatregelen en houd rekening met toekomstige uitbreidingen.
Door te investeren in modulaire systemen, schaalbare oplossingen en up-to-date te blijven met technologische ontwikkelingen, kunt u uw modelspoorbaan eenvoudig aanpassen en uitbreiden.
Domburg Train Support biedt professionele ondersteuning en services voor het bedraden en onderhouden van modelspoorbanen, zodat u verzekerd bent van een veilige en betrouwbare installatie.
Ja, bij elk product staat aangegeven of het op voorraad is of dat het op backorder besteld kan worden.
Een backorder betekent dat wij het product voor u bestellen bij de leverancier. Zodra het binnen is, sturen wij het naar u op. Meer weten over de verschillende voorraadstatussen? Klik hier
Dit verschilt per product. Installatiematerialen zijn meestal binnen een week leverbaar, digitale producten binnen 3-5 weken, en overige producten zijn afhankelijk van de leverancier. Neem contact op met onze helpdesk voor een indicatie: [Helpdesk](https://domburgtrainsupport/helpdesk/).
Ja, bij het afrekenen kunt u kiezen. Bij splitsing worden de voorraadproducten direct verzonden en wordt er een aparte order gemaakt voor de backorderartikelen. Bij complete levering wachten we tot alles beschikbaar is en sturen we het in één keer op.
De voorraadproducten worden direct verzonden. De backorderartikelen komen in een aparte order, en u kunt later zelf de gewenste verzendmethode kiezen of ervoor kiezen om af te halen.
Ja, u kunt een backorder of preorder later betalen. U kunt een preorder bestellen via de webshop of als u een backorder product later wilt betalen via het formulier: Producten aanvragen.
Meer weten over de verschillende voorraadstatussen? Klik hier
Ja, we hebben meer dan 200.000 producten. U kunt een artikel aanvragen via het formulier: Producten Aanvragen
Ja, je kunt producten bestellen die niet op voorraad zijn. Deze worden als pre-order of backorder verwerkt en uitgeleverd zodra ze binnenkomen. Meer weten over de verschillende voorraadstatussen? Klik hier
Dat hangt af van de status van je bestelling. Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice, dan kijken we wat mogelijk is.
Ja, als je bestelling nog niet verzonden is, kunnen we deze combineren. Neem hiervoor contact met ons op.
Bij het afrekenen kun je kiezen om alles in één keer te ontvangen of om voorraadartikelen direct te laten verzenden en backorders later op te sturen.
Ja, backorders worden direct afgerekend, zodat je later geen extra factuur hoeft te betalen. Wil je liever niet vooraf betalen? Dan kun je een bestelling via het formulier doorgeven.
Op de productpagina wordt aangegeven wat de actuele voorraad is. Meer weten over de verschillende voorraadstatussen? Klik hier
Ja, je kunt ervoor kiezen om je bestelling af te halen in onze showroom of bij een evenement. Dit geef je aan bij het afrekenen.
Ja, je ontvangt automatisch een factuur per e-mail na het plaatsen van je bestelling.
Heb je vragen over je bestelling? Neem dan contact op met onze klantenservice via e-mail of telefoon. We helpen je graag!
Wij bieden iDEAL, creditcard (Visa, Mastercard, American Express), PayPal, Riverty (achteraf betalen), Apple Pay, Google Pay, bankoverschrijving en cadeaubonnen/kortingscodes aan. Ook kun je in onze showroom contant of met pin betalen.
Jazeker! Alle betalingen worden verwerkt via beveiligde en versleutelde verbindingen dankzij Stripe Payments en PayPal. Zo ben je altijd verzekerd van een veilige transactie.
Ja, met Riverty kun je achteraf betalen. Je hebt 14 dagen de tijd om je factuur te voldoen nadat je de bestelling hebt ontvangen.
Ja, je kunt je cadeaubon of kortingscode invoeren bij het afrekenen. De korting wordt direct verrekend.
Kies bij het afrekenen voor bankoverschrijving en maak het bedrag handmatig over. Houd rekening met een verwerkingstijd van enkele werkdagen voordat je bestelling wordt verzonden.
Ja, je kunt eenvoudig en veilig betalen via PayPal, zonder je betaalgegevens steeds opnieuw in te voeren. Bovendien biedt PayPal aankoopbescherming.
Wij bieden geen standaard mogelijkheid tot gespreid betalen, maar met Riverty kun je wel achteraf betalen.
Controleer of je voldoende saldo hebt en of je gegevens correct zijn ingevuld. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op!
Ja, in onze showroom en bij evenementen kun je zowel contant betalen als pinnen. Onze pinautomaat ondersteunt Maestro.
Voor vragen over betalingen kun je contact opnemen met onze klantenservice. We helpen je graag verder!
Onze AI-chatbot is gebaseerd op het GPT-4o model, maar speciaal getraind op modelspoortechniek. Hij bevat kennis over systemen als Dinamo, DCC en iTrain, en raadpleegt ook handleidingen, schema’s en tutorials. Je krijgt dus geen algemeen antwoord, maar echt hulp op maat voor jouw modelbaan.
Deze chatbot is getraind met jaren aan modelspoorkennis, productdata en technische handleidingen. Daardoor begrijpt hij vragen over bijvoorbeeld Dinamo, boosters of servo’s veel beter dan een standaard AI.
Jazeker! Dankzij embedding zoekt de chatbot in onze PDF-handleidingen, tutorials en documenten. Hij geeft je dan een concreet antwoord én wijst naar de juiste bron.
Een gewone vraag beantwoordt de AI direct uit z’n getrainde kennis. Bij een deepsearch zoekt hij extra informatie in handleidingen of documentatie. Dat is ideaal voor diepgaande of specifieke technische vragen.
Elke vraag aan de AI kost rekenkracht. Door met tokens te werken, betaal je alleen voor wat je gebruikt. Je krijgt dagelijks gratis tokens en kunt voordelige bundels kopen als je meer wilt.
Een korte vraag kost rond de 300–600 tokens. Een lang antwoord zit rond de 1.000 tokens. Een deepsearch-vraag gebruikt gemiddeld 2.500–4.000 tokens.
Jazeker! Als gast krijg je dagelijks 5.000 tokens. Als ingelogde gebruiker zelfs 10.000. Zo kun je zonder kosten gebruik maken van onze slimme AI.
Er zijn bundels van klein tot groot. Starter Pack (€5 voor 30.000 tokens), Hobby Pack, Pro Pack, Research Pack en zelfs een Pro+ Unlimited voor intensieve gebruikers.
Stel gerichte vragen, gebruik productnamen, en combineer de AI met je bouwsessie. Zo krijg je snel technische hulp, bijvoorbeeld bij bedrading of foutopsporing.
Absoluut. De AI is 24/7 bereikbaar. Dus ook als je om 3 uur ’s nachts vastloopt met je wisseldecoder, staat hij voor je klaar.
U kunt contact met ons opnemen via e-mail, telefoon of ons contactformulier op de website. We helpen u graag verder!
U kunt ons telefonisch bereiken op 0341-745092 van maandag tot vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur.
Natuurlijk! Stuur uw vraag naar support@domburgtrainsupport.nl, en we antwoorden zo snel mogelijk.
Wij streven ernaar om binnen3 werkdagen te reageren op e-mails. In drukke periodes kan dit iets langer duren.
Op dit moment hebben we geen fysieke winkel, wel een showroom. U bent van harte welkom op dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00-17.00 uur.
U kunt een whatsapp bericht sturen naar 06-41803540. Let wel: Bestelling en supportvragen worden hier niet behandeld, hiervoor kunt u gebruik maken van de deze website.
U vindt ons contactformulier op de contact pagina. Vul het in, en wij nemen snel contact met u op!
Ja, dat kan! Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen via deze pagina. Zo weet u zeker dat we alle tijd voor u hebben.
Jazeker! Onze vriendelijke klantenservice helpt u graag verder met al uw vragen over onze producten en diensten.
Grote kans dat de standaardversie van Java op uw computer niet meer goed samenwerkt met DecoderPro. Wij adviseren om de Liberica JDK te installeren. Deze versie werkt wél goed samen met DecoderPro.
Liberica JDK is een alternatieve versie van Java. DecoderPro werkt sinds kort niet meer betrouwbaar met de standaard Java-installatie. Liberica JDK biedt de juiste ondersteuning.
U kunt Liberica JDK gratis downloaden via de officiële website van BellSoft: https://bell-sw.com/pages/downloads/ Let op: kies de “Full JDK” versie voor uw besturingssysteem.
Dat is niet nodig, maar wel aan te raden om conflicten te voorkomen. Na installatie van Liberica JDK kunt u DecoderPro opnieuw proberen op te starten.
Kies de versie die past bij uw besturingssysteem (Windows/Mac/Linux) en zorg dat u de “Full JDK” neemt. De versie met FX (JavaFX) is niet nodig.
Waarschijnlijk is uw Java-versie verouderd of incompatibel. Probeer DecoderPro opnieuw op te starten nadat u Liberica JDK heeft geïnstalleerd.
Controleer of uw systeem naar de juiste Java-versie verwijst. U kunt dit doen via de systeeminstellingen of door het programma handmatig via Liberica te starten.
In theorie wel, maar in de praktijk hebben wij de beste resultaten met Liberica. Andere JDK’s kunnen compatibiliteitsproblemen geven.
Door updates in zowel Java als het DecoderPro-programma is de onderlinge samenwerking helaas verbroken. Dit is een bekend probleem bij software die Java gebruikt.
Uiteraard! Stuur ons gerust een e-mail of neem telefonisch contact op. We helpen u graag stap voor stap verder.
De SPROG heeft twee schroefterminals voor de rails (links) en twee voor de voeding (rechts). Let goed op de polariteit, verkeerd aansluiten kan schade veroorzaken. Gebruik bij voorkeur een stabiele gelijkspanningsvoeding van 12–16 VDC.
Gebruik altijd een stabiele gelijkspanningsvoeding (DC) tussen de 12 en 16 volt. Opladers, adapters of modeltreintrafo’s zijn niet geschikt vanwege hun instabiele spanning.
Controleer of de loc goed op het programmeerspoor staat en of de wielen goed contact maken. Het kan ook zijn dat de decoder defect is.
Grote kans dat het aantal stappen verkeerd is ingesteld. Ga in DecoderPro naar “SPROG Console” en zet het aantal stappen van 14 naar 128.
U heeft DecoderPro nodig, onderdeel van JMRI. U vindt deze op de meegeleverde opslag of via: http://jmri.sourceforge.net/download/index.shtml
Als alles goed is ingesteld, ziet u linksonder in DecoderPro een groene tekst (“SPROG is online”). Bij rood is er iets mis, meestal met de COM-poort.
Zet de locomotief op het programmeerspoor, klik op “New Loco” en kies “Read type from decoder”. DecoderPro leest via CV7 en CV8 de fabrikant en versie uit.
De Throttle is de rijregelaar. U kunt hiermee de locomotief testen of besturen, direct vanuit de database. Handig voor proefritten na programmeren!
Een lagere baanspanning verlengt de levensduur van uw decoder, vermindert slijtage en zorgt voor mooier rijgedrag, vooral bij lage snelheden.
Wijzig standaard CV2 (min. snelheid) en CV5 (max. snelheid), en test de loc op kruipgedrag. Speel eventueel met CV9 en CV29 voor fijnafstemming.
Nee, de SPROG ondersteunt alleen DCC. Voor Selectrix of Motorola hebt u andere apparatuur nodig.
Nee, geluidsbestanden schrijven vereist andere hardware en software. De SPROG kan alleen de standaard DCC CV’s programmeren.
Er zit een kortsluiting op het programmeerspoor. Controleer of de loc of rails geen sluiting veroorzaakt.
Voor schaal H0 en N adviseren we 15V gelijkspanning (DC). Hoger is niet nodig en zelfs schadelijk voor decoder en motor.
De SPROG 3 heeft 3A vermogen. Gemiddeld gebruikt een H0-loc 0,5A en een N-loc 0,25A. U kunt dus meerdere locs tegelijk rijden, afhankelijk van hun verbruik.
Omdat sommige wissels niet door een blok gevoed worden. Een relais schakelt dan automatisch de juiste blokspanning naar de wisselstraat. Zo bespaart u op blokuitgangen én blijft uw baan overzichtelijk.
Een reeks wissels die een doorgaand spoor vormen, vaak tussen twee blokken in. Deze moet mee schakelen én goed gevoed zijn om treinbewegingen soepel te laten verlopen.
Een relais kiest tussen twee spanningsbronnen. Afhankelijk van de stand van een wissel voedt het ene of het andere blok de wisselstraat. Dat gebeurt automatisch.
Dat is een module van DTS met vier relais. Elk relais heeft 2 wisselcontacten. Daarmee kunt u meerdere wisselstraten netjes schakelen.
De V- van elk relais sluit u aan op een Q-uitgang van de OC32. In OCConfig stelt u per pin in dat het om een relais gaat. Daarna test u of hij schakelt.
U tekent een relais als “type A/B” tussen de wissels in. Daarna koppelt u het aan de wissel die de keuze maakt tussen de twee blokken.
Dan is de stand van het relais in iTrain verkeerd om gekoppeld. U hoeft alleen ‘rood’ en ‘groen’ om te draaien bij de wisselinstellingen.
Ja, dat is zelfs slimmer! Zo meldt iTrain pas dat de trein in het blok is zodra hij daar ook echt is. Dit geeft een nauwkeuriger positiebepaling.
Absoluut. Begin klein, werk in projecten en herhaal het principe. Elke wisselstraat is een schakeling op zich. Kwestie van geduld en logisch denken!
Zeker! Een wisselstraat kan prima gevoed worden door het resultaat van een eerdere schakeling. Dat maakt uw baan flexibeler én overzichtelijker.
Een relais is een soort elektrische schakelaar die iTrain vertelt welk spoor er wel of geen stroom mag krijgen. Denk aan een ouderwetse lichtschakelaar, maar dan bestuurd door je treinsoftware!
Hiermee bespaar je flink op dure blokuitgangen. Perfect voor schaduwstations waar treinen alleen stilstaan. Minder kosten, meer plezier!
Jazeker! Met behulp van relais kun je meerdere sporen aansturen via slechts één blokuitgang. Slim en efficiënt geregeld door iTrain.
Eén melder mag, maar twee is beter. Zo weet iTrain zeker of je trein helemaal in het blok staat voordat het wordt vrijgegeven.
Technisch kan het, maar het voordeel is beperkt. De kostenbesparing is klein en de extra bedrading maakt het minder aantrekkelijk.
Dan werkt het helaas niet. Slechts één blok per groep mag actief zijn. Zet ze dus altijd netjes naast elkaar, niet achter elkaar.
Door het relais te koppelen aan het juiste blok en melderadres. iTrain is slim genoeg om dat automatisch bij te houden.
Ja hoor! Je kunt dit systeem makkelijk uitbreiden. Je hebt dan alleen extra relais of relaisprintjes nodig, zoals de HPP4.
Dat kan door een bug in iTrain of een verkeerde aansluiting. Controleer de secties en meld het eventueel op het iTrain-forum.
Zet een trein op het spoor, activeer het relais en kijk of de melders aanslaan. Werkt het? Dan bent u klaar om te rijden!
In het blokmenu ga je naar ‘opties’ en kies je daar het juiste relais. Vergeet niet op ‘vul automatisch’ te klikken voor de instellingen.
Dit voorkomt dat meerdere sporen tegelijk spanning krijgen. Vooral belangrijk bij analoge locs, die daar niet zo blij van worden.
Ja, elk relais heeft zijn eigen uniek adres. Dit moet overeenkomen met het adres dat je in de OC32 hebt geprogrammeerd.
Kies altijd ‘Aan/uit’. ‘A/B’ is bedoeld voor wissels en dat gaat niet goed samen met deze schakeling.
Gebruik OCConfig, selecteer “GEN; On/Off” als type en schrijf de instellingen weg. Vergeet niet “Show details” aan te vinken.
Geen paniek! Dat betekent dat de OC32 bezig is met opslaan van je instellingen. Even geduld tot hij uitgaat.
Voor elk relais gebruik je een paar schroefterminals (X2 t/m X9), aangeduid als P (COM), A (NC) en B (NO).
Ja, mits die Q-uitgang voorzien is van een ‘sink-driver’. Dat staat in de handleiding van de OC32 uitgelegd.
Dat is een schakeling die de stroom naar massa trekt. Nodig om een relais betrouwbaar te laten schakelen via de OC32.
Controleer of de OC32 correct is ingesteld, de voeding op V+ staat, en de V- draad goed op de juiste Q-uitgang zit.
Ga naar uw DTS Academy dashboard of log in op uw accouint van de website of webshop, deze zijn allen hetzelfde. Gebruik het e-mailadres en wachtwoord dat je bij inschrijving hebt ontvangen.
Geen paniek! Klik bij het inlogscherm op “Wachtwoord vergeten” en volg de instructies. Binnen een paar minuten ontvang je een e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Na inloggen klik je op “Ingeschreven cursussen”. Daar zie je de cursus iTrain & OC32. Klik op “Start cursus” en je bent onderweg naar een digitale modelbaan!
Nee hoor, je bepaalt zelf je tempo. Je kunt lessen pauzeren en later terugkijken, net als het bekijken van een oude NS-dienstregeling – altijd handig.
Absoluut! Je hebt onbeperkt toegang tot de video’s zolang je toegang hebt tot de cursus. Herhaling is de moeder van de modelspoorperfectie.
Jazeker! Je kunt de cursus volgen op een computer, tablet of smartphone. Handig voor als je in de hobbykamer even snel iets wilt opzoeken.
Log in op je Dashboard, ga naar “Mijn abonnementen” en klik op “Opzeggen”. Geen kleine lettertjes, gewoon duidelijk geregeld.
Bij een eenmalige aankoop krijg je onbeperkt toegang tot één cursus. Met een abonnement kun je meerdere cursussen volgen zolang je lid bent – ideaal voor wie meer wil leren.
Ja, natuurlijk! In onze online helpdesk kun je een vraag stellen. Onze specialisten van DTS helpen je graag verder, zonder ingewikkeld gedoe.
We zijn hard bezig met nieuwe content, waaronder YaMoRC, DecoderPro en live sessies. Schrijf je in voor de nieuwsbrief of houd de Academy in de gaten.
De DTS Hobbydag is een dag waarop je ongestoord aan je modelspoorproject kunt werken, met begeleiding en technische ondersteuning. Of je nu wilt starten met digitaal rijden, een decoder wilt inbouwen of je baan wilt automatiseren – wij staan voor je klaar!
Voor iedereen die aan zijn of haar modelspoorproject wil werken, ongeacht ervaringsniveau. Zowel beginners als gevorderden zijn welkom!
Je kunt werken aan je eigen modelspoorproject. Denk aan het aansluiten van een digitale startset, het programmeren van decoders, onderhoud van je materieel of het automatiseren van je baan. Wij bieden begeleiding en advies waar nodig.
Ja, je neemt je eigen materialen en gereedschap mee. Op de dag zelf kun je ook ontbrekende benodigdheden aanschaffen.
Je reserveert eenvoudig een werkplek via onze website. Je ontvangt geen aparte bevestiging; je betaling geldt als reserveringsbewijs.
Een werkplek voor de hele dag (09:00 – 17:00 uur) kost € 99,95, inclusief een verzorgde lunch door Ellen.
De dag duurt van 09:00 tot 17:00 uur, maar je bepaalt zelf hoe laat je komt en vertrekt.
Absoluut! We bieden uitleg en begeleiding bij digitale besturing, inclusief iTrain en Dinamo.
Ja! We helpen je graag op weg. Overweeg een proefmodule met rails aan te schaffen om direct aan de slag te kunnen.
Onze specialisten staan de hele dag klaar om je te helpen met al je technische vragen. Geen stress, wij denken met je mee!
Het DTS Loyalty Programma is een spaarsysteem waarmee je automatisch punten verzamelt bij elke aankoop in onze webshop. Deze punten kun je inzetten voor korting. Ook door andere leuke acties – zoals een beoordeling plaatsen of jarig zijn – kun je extra punten verdienen.
Heel simpel: voor elke euro die je uitgeeft, ontvang je 1 punt. Daarnaast krijg je ook punten door een account aan te maken, je profiel in te vullen, vrienden uit te nodigen, beoordelingen te schrijven, of gewoon op je verjaardag!
Elke punt is standaard €0,01 waard. Maar… vanaf een hoger loyaliteitsniveau kunnen je punten tot wel €0,04 per stuk waard zijn. Dat betekent méér korting voor dezelfde moeite.
Nee hoor, zodra je een account hebt op onze website, spaar je automatisch mee. Je hoeft niets extra’s te doen. Gewoon lekker shoppen en sparen maar!
Ja, bij het afrekenen kun je zelf kiezen of je je punten wilt inzetten. Je ziet automatisch hoeveel korting je kunt krijgen. Je mag ook een deel gebruiken en de rest bewaren voor een volgende bestelling.
Zolang je minimaal één bestelling per 12 maanden plaatst, blijven je punten geldig. Ben je even wat minder actief? Geen probleem, je punten blijven gewoon staan zolang je klant blijft.
Badges zijn een soort loyaliteitsniveaus. Hoe meer punten je spaart, hoe hoger je badge. En hoe hoger je badge, hoe meer je punten waard zijn. Je krijgt ook af en toe extraatjes, zoals verrassingen of exclusieve acties.
Nee, gelukkig niet. Een eenmaal behaalde badge blijft van jou. Ook als je een tijdje pauzeert met bestellen. Je badge is gebaseerd op het totaal aantal punten dat je ooit verzameld hebt.
Log in op je account op onze website. Daar zie je precies hoeveel punten je hebt én welke badge je al hebt bereikt. Zo weet je altijd waar je staat – handig toch?
Je krijgt korting op je aankopen, leuke beloningen voor simpele acties én waardering voor jouw loyaliteit. En het mooiste is: je spaart automatisch mee. Je hobby wordt dus letterlijk nóg leuker én voordeliger.
Zodra je je registreert op onze website en een account aanmaakt, ontvang je direct een mooie welkomstbonus in punten. Zo begint je spaarsessie met een vliegende start!
Als je je profiel volledig invult, kunnen we je beter van dienst zijn én ontvang je extra punten. Twee vliegen in één klap!
Je kunt vrienden uitnodigen via jouw persoonlijke verwijzingslink. Als zij klant worden, krijg jij daar bonuspunten voor. Bestellen ze ook iets? Dan komt er nog een extraatje bovenop!
Jazeker! Op jouw verjaardag verrassen we je met extra punten. Gewoon, omdat je jarig bent – digitaal taartje erbij!
Er zijn 6 niveaus, gebaseerd op het totaal aantal gespaarde punten. Vanaf niveau 4 stijgt de waarde per punt, en hoe hoger je komt, hoe meer je krijgt!
Hoe actiever je bent, hoe meer punten je verzamelt. We belonen trouwe klanten met extra punten én hogere badges. Bestellen loont dus!
Ja, zodra je een hoger loyaliteitsniveau bereikt, stijgt de waarde van álle punten die je hebt – ook die je al eerder gespaard had. Mooie meevaller toch?
Zeker! Je bepaalt zelf hoeveel punten je gebruikt. Alles in één keer, of liever een beetje per bestelling – jij hebt de regie.
Elke maand krijgen de klanten met de meeste punten een extra beloning. Zo belonen we onze echte spaartijgers!
We werken aan nog meer beloningen, exclusieve acties, VIP-evenementen en samenwerkingen. Met jouw feedback maken we het programma nóg leuker.
De SwitchPilot 3 Plus is een slimme decoder die tot 8 wissels, seinen of ontkoppelrails digitaal kan aansturen. Je sluit hem aan op je centrale en hij doet de rest. Handig voor wie graag automatisch schakelt!
Jazeker! Deze decoder heeft een ingebouwd OLED-schermpje met drie knoppen. Daarmee stel je alles eenvoudig in, zonder gedoe met software of laptops.
Druk op de PROG/OK-knop tot je het wisselnummer ziet. Kies met de [+] of [-] knop een groep van vier adressen (zoals 1–4 of 5–8), en bevestig weer met PROG/OK.
‘Impulse’ geeft een kort stroompulsje, ideaal voor klassieke wissels. ‘K84’ blijft aanstaan tot jij het weer uitschakelt, handig voor verlichting of seinen.
Controleer of je de juiste werkingsmodus hebt gekozen en of je voeding sterk genoeg is. Wissel eventueel OUT A en B om als de spoel niet goed reageert.
Jazeker! Kies in het menu voor de ‘PECO’-modus bij de betreffende uitgang. Deze stand is speciaal voor die aandrijvingen gemaakt.
Voor kleine banen kan de voeding via de rails genoeg zijn. Maar voor betrouwbaarheid (vooral bij Märklin K-spoor) raden we 18V DC met 3A aan.
‘Zoom’ zorgt voor een mooi fade-in of fade-out effect bij verlichting. Pure luxe op je modelbaan! Te vinden in het instellingenmenu per uitgang.
Dat kan via het menu op het display: Menu > Reset Decoder > Do Reset > Yes. Of houd de PROG/OK-knop ingedrukt tijdens het aanzetten.
Ja, de SwitchPilot 3 Plus ondersteunt RailCom standaard. Daarmee kun je via ECoS of een andere centrale zien wat de stand van je uitgangen is.
Op de meeste producten geldt een garantie van 2 jaar. Bekijk de productpagina voor specifieke voorwaarden.
Fabrieksfouten en defecten bij normaal gebruik vallen onder de garantie. Slijtage en schade door verkeerd gebruik niet.
Op onze pagina “garantievoorwaarden” kunt u een claim voor garantie indienen. Hier leggen wij ook precies uit hoe het te werk gaat.
Dat is absoluut gewenst. Wij adviseren altijd om de originele verpakking zeker tot na de garantieperiode te bewaren. Indien u de verpakking niet meer heeft, dan is dat meestal geen probleem.
Neem contact op, dan kijken we samen naar een oplossing. Soms kunnen we onderdelen leveren of reparaties aanbieden.
Nee, een aankoopbewijs is nodig om aanspraak te maken op garantie.
Dit verschilt per geval, maar we doen ons best om het zo snel mogelijk op te lossen.
We streven naar een eerlijke oplossing. Ben je het er niet mee eens? Neem contact op, dan kijken we samen verder.
Ja, als je zelf sleutelt aan het product, vervalt de garantie.
Nee, de garantie geld alleen indien het product ook bij ons is aangeschaft.
Nee, niet direct. Wij accepteren enkel claims op producten die bij ons zijn aangeschaft. Ondanks dit kan het gebeuren dat u met uw eigen leverancier een geschil heeft, of dat deze niet meer actief is. In dat geval zullen wij uw claim voorleggen aan de fabrikant en toestemming vragen de claim in behandeling te nemen. In bijna alle gevallen is dat in deze gevallen geen probleem.
De GPSR is een Europese regelgeving die de veiligheid van consumentenproducten waarborgt. Het vervangt de eerdere General Product Safety Directive (GPSD) en stelt strengere eisen aan fabrikanten, importeurs en distributeurs om veilige producten op de markt te brengen.
De GPSR geldt voor alle consumentenproducten die niet onder specifieke sectorale wetgeving vallen, zoals medische hulpmiddelen of speelgoed. Het richt zich op algemene productveiligheid.
Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat hun producten veilig zijn, risicoanalyses uitvoeren, duidelijke gebruiksaanwijzingen verstrekken en een systeem hebben om onveilige producten terug te roepen.
Importeurs en distributeurs mogen alleen producten op de markt brengen die voldoen aan de GPSR. Ze moeten controleren of de fabrikant alle veiligheidsmaatregelen heeft genomen en onveilige producten rapporteren.
Producten moeten voorzien zijn van een identificatiecode en de naam en contactgegevens van de fabrikant om traceerbaarheid te garanderen. Dit helpt bij het terugroepen van onveilige producten.
Indien een product niet aan de GPSR voldoet, kan het van de markt worden gehaald, kunnen boetes worden opgelegd en moeten fabrikanten corrigerende maatregelen nemen.
RAPEX (Rapid Exchange of Information System) is een EU-systeem waarmee autoriteiten snel informatie delen over gevaarlijke producten, zodat deze van de markt kunnen worden gehaald.
De GPSR beschermt consumenten tegen onveilige producten, zorgt voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven en maakt het eenvoudiger om gevaarlijke producten van de markt te halen.
U kunt de conformiteitsdocumentatie van de fabrikant raadplegen of contact opnemen met de verkoper/importeur. Wij kunnen deze informatie ook voor u opvragen.
U kunt meer informatie vinden op officiële EU-websites, bij nationale toezichthouders of door contact met ons op te nemen.
Domburg Train Support biedt deskundige hulp aan huis voor modelspoorders die hulp nodig hebben bij automatisering, bekabeling en technische problemen. Onze specialisten zorgen ervoor dat uw treinbaan vlekkeloos werkt.
Wij helpen met automatisering, bekabeling, installatie, configuratie en troubleshooting van uw modelspoortrein. Of het nu gaat om software-instellingen of het aansluiten van hardware, wij staan voor u klaar.
U kunt eenvoudig contact met ons opnemen via het formulier op onze website. Wij bespreken uw wensen, plannen een afspraak in en sturen een bevestiging per e-mail.
Ons uurtarief is € 75,- inclusief btw. Er zijn geen aparte reiskosten, want deze zijn verwerkt in het uurtarief. De tijd wordt gerekend vanaf vertrek tot terugkomst in de werkplaats.
Nee, reiskosten zijn inbegrepen in het uurtarief. U betaalt een vast bedrag per uur, zonder verborgen kosten.
Wij bieden live tracking, zodat u precies kunt zien wanneer onze specialist bij u thuis arriveert.
U kunt uw afspraak verzetten of annuleren door contact met ons op te nemen. Laat het ons tijdig weten, zodat we een nieuwe afspraak kunnen inplannen.
Ja, absoluut! Onze specialisten leggen alles geduldig en begrijpelijk uit. U hoeft geen technische achtergrond te hebben om van onze diensten te profiteren.
Jazeker! Wij helpen bij het instellen van digitale besturing, zoals DCC-systemen, en zorgen ervoor dat uw software correct werkt.
Na afloop ontvangt u een factuur per e-mail. Heeft u later nog vragen? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen voor extra ondersteuning.
Installatietechniek is de kennis en kunde om technische installaties aan te leggen. Voor een modelspoorbaan betekent dit een veilige, storingsvrije infrastructuur die voorkomt dat de boel in de fik vliegt.
Eigenlijk niet. Een ringleiding is iets uit de datatechniek. Voor modelspoor is het beter om in ‘clusters’ met sterbedrading te werken.
Ze missen vaak CE-keurmerk en beveiligingen tegen kortsluiting. Dit kan leiden tot storing, brandgevaar of defecte elektronica. Koop dus liever een goede voeding van bijvoorbeeld Meanwell.
Gebruik gestructureerde bedradingskokers, werk met kleurcodes, gebruik adereindhulzen en werk in overzichtelijke projecten.
Werk in clusters van max. 3 meter doorsnede en gebruik PTFIX-verdeelblokken of aardrails. Voed elke cluster apart vanaf een verdeelpunt.
Een koude soldeerverbinding veroorzaakt weerstand. Weerstand = warmte, en warmte = brandgevaar. Gebruik dus een goede soldeerbout en juiste materialen.
Elektrotechniek gaat over het ontwerp van elektronische schakelingen. Energietechniek – oftewel installatietechniek – over het transport en de veiligheid van stroom.
Capacitieve werking ontstaat bij lange, parallelle draden zonder isolatie. Dit kan spookstoringen veroorzaken door het gedrag van condensatoren na te bootsen.
Om potentiaalverschillen te voorkomen. Zonder gemeenschappelijke 0V kunnen storingen en vreemde spanningsverschillen ontstaan.
Werk volgens de KISS-methode: Keep It Simple and Stupid. Deel je baan op in kleine logische projecten en werk draadje voor draadje af.
Door een loc te ijken weet iTrain precies hoe hard hij rijdt bij elke stap. Zo kan de software hem tot op de millimeter nauwkeurig laten stoppen. Handig bij seinen, perrons of rangeerbewegingen.
Een rechte meetsectie op de baan met melders, een goed onderhouden loc, en liefst een decoder met correcte instellingen. Een beetje geduld helpt ook.
Wij adviseren de centrale melder met zijmelders. Minder foutgevoelig en makkelijk aan te leggen.
Ja, zet CV3 en CV4 tijdelijk op 0 zodat iTrain volledige controle heeft tijdens het ijken. Na afloop kun je deze weer terugzetten.
Waarschijnlijk moet de reactievertraging aangepast worden. Verhoog of verlaag deze met stapjes van 100 ms totdat de loc wél goed stopt.
De grafiek toont hoe stabiel de snelheid per stap is. Een mooie vloeiende lijn betekent een goed afgestelde loc. Schommelingen wijzen op een slecht ingestelde lastregeling.
Een vliegwiel zorgt voor vertraging in het remmen. Daarom moet je bij zulke locs een hogere reactievertraging instellen, vaak tussen de 500 en 1000 ms.
CV2 = minimumsnelheid, CV5 = topsnelheid, CV6 = middensnelheid. CV6 bepaalt de kromming van de snelheidslijn. Samen vormen ze het hart van je rijgedrag.
Voor schaal N en H0 is 20 cm meetsectie prima. Langer mag, maar dan is er meer kans op foutmetingen bij lage snelheden.
Analoge locs warmen op tijdens het ijken. Begin bij de hoogste stappen, werk terug, en herhaal de ijking meerdere keren voor een stabiel resultaat.
iTrain Remote is een uitbreiding op iTrain waarmee u via een LocoNet handregelaar uw digitale én analoge locomotieven kunt bedienen, ongeacht het type centrale.
Ja, de virtuele interface functie is beschikbaar vanaf iTrain 5 Standaard. Zonder deze versie werkt iTrain Remote niet.
Jazeker! iTrain Remote werkt naast uw huidige centrale als extra interface. U hoeft niets te vervangen.
LocoNet handregelaars zoals de Piko SmartControl Light, Uhlenbrock Daisy II, DigiTrax, Fred of Intellibox werken allemaal met iTrain Remote.
De LocoHub voorziet de LocoNet-bus van stabiele voeding, ondersteunt tot 4 handregelaars en zorgt voor goede communicatie met iTrain.
Geen paniek! Dit betekent dat er nog geen locomotief is geselecteerd. Selecteer een adres en u bent vertrokken.
Ja! U geeft ze een pseudo-adres in iTrain en vanaf dat moment zijn ze net zo bestuurbaar als digitale locs.
Zeker weten. Tot wel 10 LocoNet handregelaars tegelijk zijn mogelijk. Rangeren met z’n allen dus!
Ja, en zelfs interface-overstijgend. Wissels zonder adres? Geef ze een pseudo-adres, net als bij analoge locs.
Waarschijnlijk heeft de loc nog geen snelheidsgrafiek. Ijken of handmatig instellen lost dit probleem op.
Een klimspiraal – ook wel helix genoemd – is een slimme manier om hoogte te winnen op een kleine oppervlakte. De trein rijdt in cirkels omhoog of omlaag, waardoor je meerdere niveaus kunt bereiken zonder lange hellingen.
Een klimspiraal bespaart ruimte, biedt toegang tot een schaduwstation onder de baan en voegt extra rijlengte en realisme toe. Handig én mooi dus!
Dat hangt af van de lengte van je trein en de schaal. In H0 is 3% gebruikelijk voor gemiddelde treinen (3 tot 6 wagons). Hoe langer de trein, hoe lager de helling moet zijn.
Dan kan je locomotief gaan slippen of je wagons kunnen losraken en achteruit rollen. Ook slijten de motor en antislipbandjes sneller. Dus beter voorzichtig stijgen dan overmoedig klimmen!
Voor H0 adviseren wij 80 tot 100 mm tussenruimte. Vergeet niet om ook de dikte van hout en rails mee te rekenen. Liever iets te ruim dan net te krap!
Rond is het meest bekend, maar ook ovaal, driehoekig of zelfs vierkant met ronde hoeken zijn mogelijk. Een langere spiraal betekent meestal een minder steile helling.
Een goede stelregel: voor elke 10 cm diepte die je moet kunnen bereiken, heb je ook 10 cm hoogte nodig. Zo kun je er goed bij als er iets misgaat.
Zeker weten! In een klimspiraal kun je prima extra treinen stilzetten, alsof het een verlengstuk is van je schaduwstation. Efficiënt en praktisch!
Voedt idealiter elke ring apart, of tenminste om de twee ringen. Zo voorkom je spanningsverlies, spookmeldingen en storingen door lange spoortrajecten.
Eigenlijk nooit, zolang je er nog goed bij kunt. Hoe hoger, hoe meer treinen je kwijt kunt. Maar denk altijd aan bereikbaarheid voor onderhoud of ontsporingen.
De LocBuffer is een bufferschakeling die kleine stroomonderbrekingen opvangt. Zo rijdt uw digitale locomotief soepeler over wissels en vuile railstukken, zonder gestotter of stilstand.
De 16V versie biedt meer capaciteit en is voordeliger, maar moet beveiligd worden tegen overspanning. De 25V is universeel inzetbaar, maar iets groter en duurder.
Meet de baanspanning van uw centrale. Is die boven de 16V? Kies dan voor de 25V versie om schade te voorkomen.
Zeker, met een beetje geduld en deze handleiding komt u een heel eind. En anders? Gewoon even mailen, we helpen graag!
Ja, eigenlijk wel. Zonder multimeter is het een beetje als rijden zonder rem: spannend, maar niet aan te raden.
Dan is er iets mis: te hoge baanspanning, verkeerde montage of een te lichte weerstand. Niet krimpen voor het testen!
Nee hoor, bijna alle condensatoren komen daar vandaan. De kwaliteit zit ‘m vooral in waar u ze bestelt en hoe u ze toepast.
Check of alles juist is aangesloten, of de condensatoren nog goed zijn en of de decoder de buffer ondersteunt. Het zit vaak in een klein hoekje.
Begin bij 200 à 300 uF. Daaronder merkt u weinig verschil. Hoe meer Farad, hoe beter de buffer. Maar wel binnen redelijke proporties.
Zwarte draad op de Massa (GND), blauwe draad op V+. Bij ESU-decoders ook CV113 aanpassen. Raadpleeg altijd de decoderhandleiding.
DTS bouwt en automatiseert complete modelbanen, van ontwerp tot oplevering.
Ja, wij kunnen uw bestaande modelbaan voorzien van een storingsvrije en toekomstbestendige automatisering.
Standaard leveren wij modelbanen zonder scenery, maar desgewenst kunnen wij ook de volledige scenery verzorgen.
Wij werken samen met experts om het beste resultaat te leveren. Magica Miniature zorgt voor unieke details en DAAR voor robuuste constructies.
De kosten hangen af van de gewerkte uren en gebruikte materialen. U betaalt alleen voor wat daadwerkelijk nodig is.
Ja, wij maken gedetailleerde baanplannen op maat, volledig afgestemd op uw wensen en beschikbare ruimte.
Dit hangt af van de grootte en complexiteit van het project. We geven altijd een realistische inschatting vooraf.
Jazeker! Met onze technieken kunt u uw modelbaan eenvoudig via computer of mobiel bedienen.
Ja, wij bouwen zowel compacte thuisbanen als uitgebreide modelbanen voor beurzen en tentoonstellingen.
Neem contact met ons op en bespreek uw wensen. We starten altijd met een vrijblijvend gesprek.
Onze baanontwerpservice helpt u stap voor stap bij het ontwerpen van uw modelspoorbaan. We starten met een intakegesprek waarin we uw wensen en beschikbare ruimte bespreken en maken direct een eerste opzet in WinTrack.
Het intakegesprek kost € 299,95 en omvat een voorbespreking, inspiratie, haalbaarheidsanalyse en twee uur tekenwerk.
Een intakegesprek duurt twee uur. In deze tijd bespreken we uw ideeën en zetten we een eerste ontwerp op in WinTrack.
Ja, als u over WinTrack beschikt, kunt u zelf aanpassingen maken. U kunt ook het ontwerpbestand afkopen voor € 99,- om hiermee verder te werken.
Na de intake plannen we een vervolgafspraak (€ 149,95) waarin we het ontwerp verder uitwerken. Dit duurt maximaal twee uur per sessie.
Meestal zijn twee tot drie vervolgafspraken voldoende om tot een definitief ontwerp te komen. Dit kan variëren afhankelijk van de complexiteit van uw baan.
Ja, we gebruiken WinTrack om uw ontwerp in 3D uit te werken, zodat u een realistisch beeld krijgt van het eindresultaat.
We werken in een iteratief proces en blijven meedenken totdat uw ontwerp niet alleen mooi, maar ook praktisch uitvoerbaar is.
Absoluut! We begeleiden u op elk niveau, of u nu net begint of een ervaren modelspoorder bent.
U kunt contact met ons opnemen via onze website of telefonisch om een intakegesprek in te plannen.
Servo’s zijn betrouwbaarder, goedkoper en kunnen vloeiender bewegen dan magneetspoelen. Ze maken jouw modelbaan dus nét even realistischer.
Ja hoor, de OC32 stuurt beide typen moeiteloos aan. De keuze hangt meer af van je persoonlijke voorkeur (en portemonnee).
De SP04r stabiliseert de spanning en voorkomt storingen. Het is een soort schokdemper voor je servo’s.
Gebruik een Cat5e-kabel en volg het kleurenschema voor V+, V-, en servo-signalen. Zo weet je zeker dat alles piekfijn werkt.
Jazeker! Tot één meter gaat prima. Langer? Gebruik dan wel getwiste kabels om storingen te voorkomen.
Controleer de aansluitingen en meet de spanning op de SP04r. Vaak zit het probleem in een simpel draadje.
Dan is de spanning waarschijnlijk te laag geworden door verlies in de bedrading. Meet de spanning en voer deze indien nodig op.
Wij adviseren een 7,5V gestabiliseerde voeding van Meanwell. Deze houdt alles lekker koel en stabiel.
Ja, en dat is zelfs aan te raden. Gebruik wel een goede ‘sterbedrading’ voor de beste betrouwbaarheid.
Dan loop je kans op ernstige schade aan de OC32. Lees altijd eerst de handleiding voordat je gaat knutselen.
Via OC Config bepaal je de Range, Midpoint en Posities. Volg het stappenplan in de tutorial stap voor stap.
Meestal komt dit door mechanische weerstand. Pas dan de overbrenging aan of activeer de “Suspend Servo” functie.
Dit is de fysieke middenstand van jouw servo. Niet van de servo zelf, maar van wat hij aanstuurt, zoals een wissel.
Deze functie schakelt de servo uit na beweging, voorkomt brommen en verlengt de levensduur. Aanrader!
Gebruik een device met relaisfunctie, stel de timing in via Time en Base, en test de schakelmomenten goed.
Vaak is dit het gevolg van storingen in de bekabeling. Gebruik getwiste aders en vermijd magnetische velden.
Hiermee geef je aan in welke stand de OC32 jouw servo zet bij het opstarten. Handig bij DCC gebruik.
Ja, sla jouw device op als eigen DD-bestand. Zo kun je dezelfde instellingen snel hergebruiken.
Zet de Init op aspect 0 zodat het relais direct in de juiste stand schakelt bij inschakelen.
OC Config is de tool die je nodig hebt. Installeer deze en gebruik bij voorkeur ook de nieuwste firmware.
Een offerte biedt u de mogelijkheid om bundelkorting te krijgen, een complete set op maat samen te stellen of een prijsvoorstel te ontvangen voor grotere aantallen.
Offertes zijn vooral bedoeld voor grotere bestellingen, bundels of maatwerkoplossingen. Voor losse artikelen kunt u direct bestellen via de webshop.
Vul het offerteformulier in met uw wensen en specificaties. Wij maken dan een vrijblijvend voorstel op maat.
Wij streven ernaar om uw offerte binnen 3 tot 5 werkdagen te verwerken en naar u te sturen.
Ja, alle offertes zijn geheel vrijblijvend. U zit nergens aan vast totdat u akkoord gaat.
Ja, zolang u nog geen akkoord hebt gegeven, kunnen wij uw offerte aanpassen. Neem hiervoor contact met ons op.
Bij grotere afnames kunnen wij vaak een extra korting bieden. Dit bespreken we graag met u in de offerte.
Wij raden aan om het offerteformulier in te vullen, zodat we alle gegevens correct hebben. Heeft u vragen? Dan helpen we u graag telefonisch.
Zodra u akkoord geeft, zetten wij de bestelling in gang en ontvangt u verdere instructies over betaling en levering.
Absoluut! Wij denken graag met u mee over maatwerkoplossingen voor uw project. Geef uw wensen door via het formulier.
Onze showroom is geopend op dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur.
Nee, onze showroom is in het weekend gesloten. Wil je toch langskomen? Neem dan contact op voor een afspraak.
Ja, dat kan! Op afspraak openen we graag de deur voor je op een moment dat beter uitkomt.
Je kunt een afspraak maken door contact met ons op te nemen via e-mail of telefoon. We denken graag met je mee!
We zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 13.00 en 17.00 uur.
Ja, op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 13.00 en 17.00 uur ben je zonder afspraak welkom in onze showroom.
Nee, op feestdagen zijn wij gesloten. Wil je zeker weten of we open zijn? Neem dan even contact met ons op.
Op dit moment kun je een afspraak maken via e-mail of telefoon. We helpen je graag verder!
Geen probleem! Laat het ons even weten, dan plannen we samen een nieuw moment in.
Onze actuele openingstijden vind je op onze website en social media.
Domburg Train Support is uw partner in digitale modelspoor en modelspoorelektronica. Wij bieden ondersteuning bij digitale besturing, decoders en onderhoud van uw modelspoorbaan.
Sinds 2015 zijn wij actief in de modelspoorwereld en hebben sindsdien vele hobbyisten geholpen met hun digitale modelspoorprojecten.
Ons adres is Telgterweg 275a, 3853 NJ Ermelo, Nederland. U bent van harte welkom in onze showroom tijdens onze openingstijden.
Ja, onze showroom is geopend op dinsdag, donderdag en vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur. Buiten deze tijden werken wij aan modelspoorprojecten en ontvangen wij graag op afspraak.
Wij onderscheiden ons door onze focus op digitale besturing en techniek. Naast de verkoop van producten bieden wij uitgebreide ondersteuning en maatwerkoplossingen voor uw modelspoorbaan.
Nee, wij helpen zowel beginners als gevorderden. Iedereen met een passie voor modeltreinen is welkom, ongeacht het kennisniveau.
Ja, naast onze specialisatie in digitale besturing en techniek, bieden wij ook van alle door ons ondersteunde merken hun assortiment treinen en rails aan in onze webshop en showroom. Echter hebben wij ervoor gekozen om modeltreinen enkel op bestelling te leveren.
Wij ondersteunen onder andere YaMoRC, VPEB, Roco, Piko, Märklin, ESU, Zimo, Doehler & Haass, Train-O-Matic, Uhlenbrock en vele andere merken. Twijfelt u? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen naar een oplossing.
U kunt ons bereiken via e-mail op info@domburgtrainsupport.nl of telefonisch op 0341-745092. Al onze contactgegevens staan op onze website.
Ja, wij staan achter ons werk! Op onze reparaties en inbouw bieden wij garantie. De duur hangt af van de uitgevoerde werkzaamheden.
Ja, u heeft het recht om uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. Daarna heeft u nog 14 dagen om het product retour te sturen.
Nee, u hoeft geen reden op te geven voor uw retour.
U kunt eenvoudig inloggen op uw account en daar de retournering aanmelden. Heeft u geen account? Stuur dan een e-mail naar support@domburgtrainsupport.nl.
De kosten voor het terugsturen van uw bestelling zijn voor uw eigen rekening. Deze bedragen circa €7,95 per pakket, afhankelijk van de vervoerder.
Wij storten het bedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terug, mits wij het product in goede staat hebben ontvangen.
Als het product beschadigd is of de verpakking onnodig is aangetast, kunnen we een waardevermindering in rekening brengen.
Nee, digitale producten zoals software en abonnementen kunnen niet worden geretourneerd. We bieden wel proefabonnementen aan.
Nee, diensten zoals ombouw, reparatie en baanontwerp worden op maat geleverd en kunnen niet worden geannuleerd of geretourneerd.
Bij speciale bestellingen (backorders) geldt een afnameverplichting, tenzij het een regulier voorraadproduct is of het product niet voldoet aan de beschrijving van de fabrikant.
Ja, indien redelijkerwijs mogelijk, dient het product in de originele staat en verpakking geretourneerd te worden.
De Databus is een tweedraads communicatieverbinding tussen modules, waarmee ze informatie kunnen uitwisselen. Zo vertelt de centrale RM-C wat er moet gebeuren, en laten de modules weten wat er gebeurt.
De Clockbus zorgt ervoor dat alle TM modules gelijktijdig hun opdrachten uitvoeren. Zonder deze synchronisatie zouden treinen ineens vreemde bokkensprongen maken!
De RS485 bus mag tot wel 1000 meter lang zijn. Let wel op: aftakkingen mogen maximaal 1 meter lang zijn.
Gewoon insteken tot u een klik hoort. De TM44 en OC32/NG gebruiken RJ45 aansluitingen. Let op: altijd CH1 gebruiken op de RM-C.
Als de modules allemaal een continu oranje lampje laten branden na het opstarten, zit u goed. Anders is er ergens iets mis: polariteit, stekker, of adressering.
Nee hoor! De afsluitweerstanden, ook wel ‘terminators’ genoemd, zitten al in de modules. U hoeft alleen een schakelaartje of jumper om te zetten.
Alleen de eerste en laatste module van de bus worden afgesloten. Daartussen blijft alles open.
Eén TM module is de baas (Master), de rest luistert (Slaves). De Master stuurt de kloksignalen. Dit regelt u met schakelaar S6.
Ja, mits u een RM-C/1+ heeft met twee poorten. Let op: u moet dan intern wat jumpers verplaatsen. Zie de handleiding!
Zeker! Via een U485 USB stick kunt u een aparte bus voor de OC32 aanleggen. Zo haalt u zelfs meer uit iTrain.
Een schaduwstation is een verborgen gedeelte van je modelspoorbaan waar je treinen kunt parkeren. Het zit vaak onder of achter je zichtbare landschap. Uit het oog, maar zeker niet uit het hart!
Omdat je daar vaak de meeste ruimte hebt én makkelijker bij kunt als je een klimspiraal gebruikt. Bovendien zie je de treinen niet stilstaan, dat oogt netter.
Meer is beter! Je zult merken dat je al snel meer treinen hebt dan je dacht. Begin met minstens 4 opstelsporen, uitbreiden kan altijd.
Dan zal Murphy toeslaan op het slechtst bereikbare punt. Zorg dus voor voldoende tussenruimte én een klimspiraal die je hoogte geeft voor onderhoud.
Zeker! Meerdere schaduwstations geven nog meer opstelmogelijkheden en maken je modelbaan flexibeler. Denk in lagen: onder, tussen en naast.
Houd minstens 20 cm aan als je er met je arm bij moet. Hoe dieper het station ligt, hoe meer hoogte je nodig hebt voor goede toegang.
Dan ben je blij dat je genoeg ruimte hebt gelaten! Gebruik een uitschuifbare spiegel of een kleine camera voor extra zicht. En natuurlijk: bouwen met bereikbaarheid in het achterhoofd.
Ja, met digitale wisseldecoders en blokbeveiliging kun je automatisch een vrije plek zoeken. Zo kun je je schaduwstation slim benutten.
Absoluut! Juist bij beperkte ruimte helpt een schaduwstation om meer treinen kwijt te kunnen zonder dat je baan overvol raakt.
Beide kan. Rechte sporen zijn overzichtelijk, maar gebogen sporen kunnen ruimte besparen. Zorg wel voor goede bereikbaarheid bij beide.
Geen zorgen! Wij kunnen vaak meer leveren dan wat online staat. Gebruik ons aanvraagformulier, en wij zoeken het voor u uit.
U vult het aanvraagformulier in. Wij kijken of en hoe we het product kunnen leveren. Indien gewenst, ontvangt u een offerte.
Jazeker! Na uw aanvraag kunnen wij u een offerte op maat sturen. U beslist daarna of u de bestelling plaatst.
Annuleren kan alleen als wij het product nog bij de fabrikant kunnen annuleren of als er een bijzondere reden is.
Alleen als het product afwijkt van de omschrijving of als het een gangbaar product is dat we in onze voorraad kunnen opnemen.
De levertijd verschilt per product en leverancier. Wij geven u een indicatie, maar exacte levertijden kunnen we niet garanderen.
In dat geval nemen we contact met u op en zoeken we naar een passende oplossing.
Ruilen kan alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als het product afwijkt van de omschrijving.
Heel eenvoudig! Vul ons aanvraagformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
De gratis online helpdesk ondersteunt alleen: Ingebruikname van een product, Installatie van een product, Basisinstellingen van een product. Wil je verdergaande support? Dan is Premium Support nodig.
Je kunt je abonnement maximaal 2 keer per jaar pauzeren. Een pauze duurt maximaal 60 dagen. Na de pauze wordt het abonnement automatisch heractiveerd.
Ja, maar met bepaalde voorwaarden: Annuleren is mogelijk 30 dagen na inschrijving. Opzeggen kan tot 5 dagen voor de verlengdatum. Na opzegging moet je 2 maanden wachten voordat je opnieuw kunt inschrijven. Abonnementen zijn niet restitueerbaar.
1 ticket = 1 vraag. Stel je meerdere vragen? Dan behandelen we alleen de hoofdvraag. Onopgeloste vragen kunnen via een nieuw ticket worden ingediend.
Alleen beschikbaar voor Platinum-abonnementen. Je maakt een afspraak en brengt je materiaal naar de werkplaats. Je ontvangt hands-on ondersteuning en advies.
Meestal binnen 1-2 werkdagen, bij grote drukte kan dit oplopen tot 3-5 werkdagen. Hoe hoger het pakket, hoe sneller je voorrang krijgt.
Ja, je kunt je abonnement opwaarderen naar een hoger pakket op elk moment. Downgraden kan alleen bij de volgende verlengperiode.
Nee, zolang je binnen je tickets en abonnement valt, zijn er geen extra kosten. Extra tickets kunnen wel los worden aangeschaft.
Je kunt wachten tot de volgende maand of upgraden naar een hoger pakket
Nee, abonnementen zijn persoonlijk en gekoppeld aan één klant/account.
De TM44 is een moderne blokmodule voor het Dinamo systeem. Ze stuurt vier blokken aan en detecteert bezetmeldingen via stroomdetectie. Klein, krachtig en slim ontworpen!
Eén TM44 vult maar de helft van een moduleadres. Twee TM44’s – een primaire en een secundaire – vormen samen één volledig adres.
1.0 is het primaire adres van een modulepaar, 1.1 is het secundaire. Ze vullen samen moduleadres 1.
Eén TM44 stuurt vier blokken aan. Twee TM44’s (dus één moduleadres) geven je acht blokken.
De primaire TM44 heeft 16 melders (adres 1–16), de secundaire TM44 gebruikt melders 65–80. Elk blok krijgt zo 4 melders.
Met de eerste 5 schakelaars op de Dipswitch. De combinaties staan in de tabel in de handleiding. Doe dit zonder spanning op de module!
Controleer of het adres goed staat ingesteld, de spanning op de module zit, en reset daarna de RM-C. iTrain zal dan opnieuw zoeken.
Gebruik de groepering in iTrain. Daarmee zie je meteen welk blok en melder bij welke TM44 hoort, zonder zelf te rekenen.
Ja! Slechts één TM44 mag “Master” zijn, de rest moet “Slave” zijn. Gebruik schakelaar S6 hiervoor.
Ja, in iTrain via de terugmeldmonitor. Rijd een trein over een blok en je ziet meteen welk melderadres wordt geactiveerd. Handig hè?
U kunt kiezen uit PostNL, DHL en DPD. Daarnaast kunt u kiezen voor afhalen in onze showroom of op een beurs.
Ja, u kunt uw bestelling afhalen in onze showroom of op een beurs. Geef bij afhalen aan waar u het wilt ophalen. De beursagenda vindt u op: [Agenda](https://domburgtrainsupport/agenda/).
U ontvangt een e-mail met de trackinginformatie zodra uw bestelling is verzonden.
De verzendkosten binnen Nederland bedragen €5,95 voor brievenbuspakketjes en €7,95 voor pakketbestellingen onder de €100,-. Boven de €100,- is verzending gratis!
Wij verzenden met PostNL, DHL en DPD. Tijdens het afrekenproces kun je een keuze maken uit deze drie vervoerders.
Bestellingen die op werkdagen vóór 17:00 uur worden geplaatst, proberen wij dezelfde dag nog te verzenden. Soms kan het iets langer duren bij niet-voorradige producten.
Ja, zodra je bestelling is verzonden ontvang je een track & trace code per e-mail om je pakket te volgen.
Ja, je kunt ervoor kiezen om je bestelling op te halen in onze showroom of bij een evenement waar wij aanwezig zijn. Dit kun je aangeven bij het afrekenen.
Heb je 5 werkdagen na de verzendbevestiging nog niks ontvangen? Neem dan contact met ons op. Wij starten dan een onderzoek bij de vervoerder.
Ja, wij verzenden naar België. De verzendkosten en levertijd kunnen verschillen per vervoerder.
De vervoerder zal een nieuwe bezorgpoging doen of je pakket afleveren bij een afhaalpunt. Dit kun je volgen via de track & trace.
Op dit moment bieden we geen specifieke bezorgmomenten aan, maar je kunt bij sommige vervoerders via de track & trace alsnog een bezorgtijdstip kiezen.
Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice en stuur foto’s van de schade mee. Wij zoeken een passende oplossing!
Door om de twee ringen een aparte voeding aan te leggen. Nog beter: elke ring. Zo voorkom je spanningsverlies en storingen.
Een spiraal bevat veel railmeters. Hoe langer het spoor, hoe groter het spanningsverlies. Door regelmatig bij te voeden, blijft alles betrouwbaar rijden.
Dan kun je last krijgen van stilvallende treinen, flikkerende verlichting of zelfs spookmeldingen bij je bezetmelders. En dat is allesbehalve ontspannend.
Door de railsecties niet te lang te maken. Spoorstaven gedragen zich als een condensator; kortere secties met vaker voeding voorkomt dit effect.
Idealiter één per ring, zodat je precies weet waar een trein zich bevindt. Zeker als je met automatische besturing werkt is dit aan te raden.
Liever niet. Verdeel de voeding over meerdere punten om overbelasting en spanningsverlies te vermijden. Denk in blokken!
Ja, hoe dikker de draad, hoe minder weerstand. Gebruik bij voorkeur 1,5 mm² draad of dikker voor de hoofdvoedingen.
Ja, maar dan moeten ze wel via dezelfde centrale lopen of correct gesynchroniseerd zijn. Anders krijg je kortsluiting of rare storingen.
Door testlocs te gebruiken en met een multimeter te meten. Ook kan een LED op de voeding een snelle visuele indicatie geven.
Voeding zorgt voor de stroom naar je trein. Bezetmelding detecteert of er een trein op een spoor staat. Twee systemen, één doel: controle!
WebwinkelKeur is een onafhankelijk keurmerk dat aantoont dat onze webshop voldoet aan alle wettelijke eisen en eerlijke klantbeoordelingen verzamelt. Dit betekent dat u veilig en betrouwbaar bij ons kunt winkelen.
Dankzij WebwinkelKeur is onze webshop juridisch gecontroleerd en voldoen we aan alle eisen voor online verkoop. Daarnaast kunt u echte, onafhankelijke klantbeoordelingen lezen.
U kunt onze beoordelingen bekijken op WebwinkelKeur. Daar ziet u hoe andere klanten onze service en producten ervaren.
Ja, alle beoordelingen worden onafhankelijk verzameld en geverifieerd door WebwinkelKeur. Zo weet u zeker dat ze authentiek zijn.
Mocht u onverhoopt een probleem hebben, dan kunt u contact met ons opnemen. WebwinkelKeur biedt ook gratis geschilbemiddeling om tot een oplossing te komen.
Wij zijn al jaren trots lid van WebwinkelKeur en hebben sindsdien duizenden positieve beoordelingen ontvangen.
Het logo van WebwinkelKeur laat zien dat wij een erkende en betrouwbare webshop zijn. U kunt erop klikken om onze keurmerkpagina en beoordelingen te bekijken.
Ja, WebwinkelKeur is volledig onafhankelijk en werkt volgens strikte richtlijnen om consumenten te beschermen en eerlijke webshops te erkennen.
WebwinkelKeur zelf biedt geen extra garantie, maar u heeft altijd recht op wettelijke garantie en onze uitstekende service.
Zeker! Na uw bestelling ontvangt u een uitnodiging om een beoordeling achter te laten. We waarderen uw feedback enorm!
De MTB MP-serie wisselmotoren bestaat uit drie modellen: MP1, MP4 en MP8, elk met specifieke eigenschappen.
De MP1 is het basismodel met een compacte afmeting (28×40 mm), stille werking en instelbare slaglengte (3, 6 of 9 mm). Het heeft één wisselcontact (SPDT) voor puntstukpolarisatie of andere hulpfuncties en werkt op 9–16V AC/DC.
De MP4 biedt meer flexibiliteit met een instelbare slaglengte van 3, 6, 9 of 12 mm en twee wisselcontacten (SPDT) voor extra functionaliteit. Dit model heeft ook een afneembare connector voor eenvoudigere installatie.
De MP8 is specifiek ontworpen voor impulsbesturing en dient als vervanging voor tweespoelwissels. Het vereist een permanente voedingsspanning van 9–14V DC en wordt geactiveerd door een korte puls (minimaal 40 ms). Dit model heeft één onafhankelijk schakelend contact en twee omgekeerde signaleringsuitgangen.
Qua installatie zijn MP1 en MP4 direct uitwisselbaar met oude elektromagnetische wissels, terwijl de MP8 een iets andere bedrading vereist. Alle modellen verbruiken ongeveer 150 mA tijdens de werking.
Kort samengevat: de MP1 is een betrouwbare basisoptie, de MP4 biedt extra schakelmogelijkheden en de MP8 is ideaal voor digitale en impulsbesturing.
De DP-serie van MTB omvat geavanceerde wisselmotoren met geïntegreerde DCC-decoders, ontworpen voor eenvoudige installatie en digitale besturing van modelspoorwissels. Deze motoren combineren de mechanische eigenschappen van de MP-serie met de toevoeging van DCC-functionaliteit, waardoor externe decoders overbodig zijn.
Belangrijkste kenmerken van de DP-serie:
Beschikbare modellen in de DP-serie:
Deze DP-modellen zijn ontworpen om de installatie en bediening van wissels in digitale modelspoorbanen te vereenvoudigen, met behoud van de betrouwbare en stille werking die kenmerkend is voor de MTB-wisselmotoren.
Het belangrijkste verschil tussen de MP-lijn en de DP-lijn van MTB wisselmotoren zit in de aansturing en functionaliteit.
Kort samengevat:
Dat is het actief ompolen van het hartstuk van een wissel zodat de trein daar niet hapert of kortsluiting maakt. Voor betrouwbare stroomvoorziening dus onmisbaar.
Door vuil, oxidatie of slechte aanpassing maakt de tong soms geen goed contact. Daardoor stopt de loc of ontstaat kortsluiting.
Een relais is betrouwbaarder en preciezer. Microswitches zijn goedkoop, maar gevoeliger voor slijtage of verkeerde montage.
Dat is het moment dat de tongen los liggen van de spoorstaaf. Op dat moment moet het hartstuk spanningsloos zijn om kortsluiting te voorkomen.
Ja! Elk puntstuk verdient z’n eigen voeding. Geen bespaar-trucs: dat leidt tot ellende en zoeken naar spookstoringen.
Liever niet. Deze shortcut zorgt vaak voor storingen. Houd het simpel en correct: 3 draden per wissel.
Nee, bij Peco wissels is dit niet nodig. Gewoon netjes aansluiten en klaar is Kees.
De spoorstaaf voor rechtdoor op NC (contact A), de afbuigende op NO (contact B), en het puntstuk op COM.
OC32, ASB, ESU, Digikeijs en Uhlenbrock. Let op: vaak is een extra relaismodule nodig!
Dan wordt het puntstuk op het verkeerde moment omgepoold – pas de timing aan of gebruik een dubbel relais.
De meeste fabrikanten leveren hun handleidingen niet meer fysiek mee bij het product. In plaats daarvan zijn deze beschikbaar op hun websites. Dit heeft diverse redenen, los van ecologische of financiële motivaties.
Voor u als klant kan dit misschien even wennen zijn. Dankzij onze online helpdesk kunt u altijd bij ons terecht met uw vragen!
De software en handleidingen van YaMoRC kunt u vinden op de website van YaMoRC via deze link: Klik hier
U navigeert vervolgens naar “Products” en kiest daar het gewenste product uit. Nadat u deze heeft aangeklikt ziet u de inhoud van dat product. Onder het kader “Service” vindt u vervolgens alle relevante downloadbare handleidingen en installatiesoftware.
Dit is natuurlijk heel vervelend! YaMoRC kiest er, om persoonlijke motivatie, voor om geen gebruik te maken van SSL-certificaten. Hierdoor begint hun websiteadres met het voorvoegsel http:// waar de meeste websites https:// gebruiken. Het verschil is dus de letter “s” in het voorvoegsel.
Browsers zoals Google, Edge, explorer en Firefox zijn geprogrammeerd om alles standaard om te zetten naar https://. Hierdoor krijgt u dus ook de beveiligingsmelding.
U lost dit heel gemakkelijk op via twee manieren:
1. Klik op deze link
2. Ga naar uw adresbalk bovenin de browser, en verwijder in de link (het web adres) de “s” in https:// zodat er http:// staat.
Optie 2 helpt ook wanneer u een foutmelding krijgt bij het downloaden van software via de website.
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk!
Wij gebruiken cookies en andere slimme technologieën om jouw ervaring op onze site zo soepel en persoonlijk mogelijk te maken. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld je voorkeuren onthouden en zien hoe je onze site gebruikt. Geef je toestemming? Dan kunnen we alles optimaal afstemmen! Trek je je toestemming in of weiger je cookies? Dan kan het zijn dat sommige functies niet helemaal werken zoals bedoeld.
Zo, nu weet je precies waar je aan toe bent! 😊