Beschrijving
MX decoders en geluidsdecoders voor “kleine” sporen (N tot 0)
Opmerking: Wegens aanhoudende vraag en gunstige beschikbaarheid van componenten, zijn naast de MX616 en MX617 types, alle MX decoders beschikbaar tot nader order.
Eigenschappen
Afmetingen: 20 x 11 x 4
NEM aansluiting: Bedraad
Max motorstroom: 800 mA
Max functiestroom: 500mA
Aantal AUX uitgangen: 10
Servo aansturingen: 2
SUSI: Ja
Schakelaars: 0
Laagspanning: Nee
Buffer mogelijkheid: Nee
Luidspreker: 8 Ohm
Vermogen: 1W
Soundformaat: 32 Mb
ALGEMEEN:
– DCC adressen 1 … 10239, samengestelde adressen 1 … 9999 (sb 2017, voorheen:127), MM-adressen 1 … 80, functies F0 … F12 ( .. F20 voor geluid),
– 14, 28 of 128 (externe) snelheidsstappen, 256 of 1024 interne stappen,
– Programmeren van de CV’s in “service mode” (op het programmeerspoor) en in “operational mode” (met RailCom voor bevestiging en uitlezing),
– Ononderbroken werking (zonder decoderreset en herstart) met contactonderbrekingen van maximaal 1 of 2 seconden (ook effectief zonder externe energieopslag),
– automatisch voorkomen van stoppen op spanningsloze baanvakken – wissel kikkers, vuil (effectief als externe energieopslag aanwezig is),
– analoog gelijkstroombedrijf met automatische detectie, naar keuze ongeregeld of geregeld,
– analoog wisselstroombedrijf (inclusief Märklin overspanningsimpuls voor het omkeren van de rijrichting).
– Software geschikt voor updates: Nieuwe softwareversies worden geladen zonder de locomotief te openen, via USB-stick met behulp van het
ZIMO decoder update-apparaat MXULF(A), het centrale bedieningspaneel MX31ZL of het basisstation MX10; rechtstreeks vanaf de computer
via ZSP (“ZIMO Sound Programmer”) en MXULF of MX10.
VEILIGHEID:
– Overstroombeveiliging voor alle uitgangen (behalve FA van de MX615!), oververhittingsbeveiliging, voor details zie i onder “continue stroom” en “piekstroom”,
– Bescherming tegen overspanningspieken van de motorinductantie door suppressordiodes,
– Diëlektrische sterkte 24 V tot 50 V.
MOTORBESTURING en REGELING:
– ruisarme hoogfrequente motorregeling, optioneel met 20 of 40 kHz,
– geschikt voor alle gelijkstroommotoren en klokanker motoren (Faulhaber, Maxxon), met extra diodes ook wisselstroommotoren,
– ook voor “moeilijke gevallen” zoals Fleischmann-draaimotoren of oude motoren die alleen geschikt zijn voor lage frequenties,
– ZIMO-motorregeling met zelfoptimalisatie en talrijke instelmogelijkheden voor handmatige optimalisatie,
– Snelheidskarakteristiek naar keuze driepunts of vrij programmeerbaar in 28 stappen (volgens standaard),
– Alternatieve “oost-west”-richtingregeling en feedback, samen met MX10-basisapparaat en MX32-bedieningspaneel (vanaf 2017)
– km/u-regeling (1/2 km/u, 1 km/u of 2 km/u per snelheidsniveau) als alternatief voor de conventionele snelheidsstappenregeling,
– instelbare maatregel ter compensatie van het stationair draaien van de versnellingsbak bij het omkeren van de rijrichting om schokken bij het starten te voorkomen,
– ZIMO-acceleratie-instellingen (“standaard”, aanvullend “exponentieel” voor zacht starten/stoppen, “adaptief” tegen versnellingsschokken),
– Rangeerknopfuncties (halve snelheid, verkorten of uitschakelen van de optrek-/remtijd, optioneel via F3, F4 of MAN),
– Automatische voortzetting van de rit als het contact tussen wiel en rail wordt onderbroken totdat de stroomvoorziening is hersteld (indien energieopslag in locomotief).
FUNCTIES en FUNCTIE-OUTPUTEN:
– volledige NMRA functietoewijzing voor F0 – F12, evenals ZIMO uitbreidingen (richtingsafhankelijke toewijzingen, enz.),
– dimmen, knipperen, Amerikaans (Mars, Sloot, Stroboscoop, …) en andere verlichtingseffecten (zachte start, remlicht, fakkel, …).) en andere verlichtingseffecten (soft start, remlicht, flikkeren, automatisch uitschakelen, …),
– Grootlicht/dimlicht schakelen via functietoets, eenzijdige lichtonderdrukking, configuratie van rookgeneratoren, enz,
– “ZIMO Swiss mapping” (niet alleen voor Zwitserland …) voor complexe verlichtingstoestanden afhankelijk van meerdere functietoetsen,
met individueel toewijsbare dim- en knipperfuncties (vanaf 2017),
– “ZIMO input mapping”, speciaal voor het vervangen van de functietoetsen door de gebruiker zonder de eigenlijke configuratie te veranderen,
– tijdgebonden koppelingsbediening voor Krois en Roco en “ontkoppelrol” (automatisch indrukken voor ontkoppelen en ontgrendelen van de haak),
– SUSI-interface op 4-polige SUSI-stekker,
– Naast de eigenlijke functie-uitgangen hebben de meeste decoders “logicaniveau-uitgangen”,
kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt als servobesturingslijnen, of met een externe transistor voor normale verbruikers (LED’s, enz.).)
– Servoconfiguratie met speciale CV’s voor eind- en middenposities, draaisnelheid, functietoewijzing.
CONTROLE INVLOED en FEEDBACK
– Gelijkstroom remsecties, ABC (stoppen via asymmetrisch DCC sein), “Märklin remsectie”,
– ZIMO “seinafhankelijke treinbesturing” (HLU) met snelheidsbegrenzing in 5 stappen en “stop voor rood sein”,
– ZIMO treinnummerherkenning in combinatie met ZIMO digitaal systeem en ZIMO MX9 spoorsectiemodules,
(in nieuwere toepassingen, vooral met StEin modules of Roco terugmeldingen, wordt treinnummerherkenning gedaan met RailCom),
– constante remweg in twee koersvarianten (remmen begint altijd of direct, of hoe later, hoe lager de huidige snelheid),
– RailCom: km/h feedback, CV “on-the-main” uitlezing en bevestigde programmering, RailCom adres feedback,
veel meer RailCom toepassingen zijn gepland in toekomstige software versies..
SOUND:
– Het laden van de geluidsprojecten gebeurt op dezelfde manier (met dezelfde apparatuur) als het laden van de nieuwe softwareversie (SW-update, zie hierboven),
met behulp van het ZIMO MXULF decoder update-apparaat of het MX10 basisstation (vanaf 2017)
– Alternatief snelladen (1 tot 2 min. in plaats van 10 tot 20 min.) via SUSI-interface (bijv.h. SUSI-pennen met eigen protocol)
– Krachtige geluidsversterker: in miniatuur geluidsdecoders 1 watt voor 8 ohm luidsprekers; in H0 geluidsdecoders 3 watt voor 4 of 8 ohm
luidsprekers (ook twee parallel); in grote geluidsdecoders voor spoorwegen 10 watt voor 4 ohm of 8 ohm luidsprekers (ook twee parallel) op 10 V-basis,
– afspeelsnelheid 22 kHz (meestal gebruikt) en 11 kHz, er worden maximaal 6 geluidskanalen tegelijk afgespeeld (bijv. stoomslagen, luchtpomp, luchtpomp).bijv. stoomslagen, luchtpomp, fluit, …),
– Synchronisatie van de stoomslagen optioneel door aansluiting van een asdetector (mechan. LED, galm) of door
– gesimuleerde asdetector, zowel voor het geluid als voor de rookventilatorregeling,
– Geluidscollectie als een speciale vorm van geluidsproject: geluidsvoorbeelden en parameters voor verschillende series zijn inbegrepen. Bijvoorbeeld
de “Europese stoom/diesel collectie” met 5 stoom geluidssets, 10 fluitjes, 2 klokken,… Vrije selectie uit de beschikbare samples via real-time procedure,
om individuele geluiden te creëren.
– Versnelling en belastingsafhankelijkheid; automatisch uitvoerbare metingen uitvoeren om de belastingsafhankelijkheid aan te passen,
AANSLUITING VOOR ENERGIEOPSLAG:
– Met externe energieopslag (elektrolytische condensatoren, tantalen, goudkapjes): Blijvende werking ondanks contactonderbreking, eliminatie van lichtflikkering en
geluidsinterferentie, compensatie van energieverlies door RailCom- en HLU-gaten.
– Energieopslag tot 5000 µF kan direct (zonder extra componenten) worden aangesloten op alle decoders en geluidsdecoders met een lengte > 20 mm
(behalve MX600), dus volledig effect zonder interferentie tijdens programmeren en treinnummerpulsen en beperking van de inschakelstroom.
– Gouden doppen met onbeperkte capaciteit kunnen rechtstreeks worden aangesloten op sommige van de “kleine” en alle grote spoorwegdecoders.
SPECIALE VOORZIENINGEN VOOR GROTE SPOORWEGEN:
– Synchrone gelijkrichter in plaats van diodegelijkrichter voor duurzame vermindering van spanningsval en warmteverlies,
daardoor continue stroom tot 6 A zonder koellichaam.
– Een, twee of drie functionele laagspanningen (tot 1 A) afhankelijk van het decodertype: 5 V (als servovoeding,
vaak ook voor de rookventilator en voor verlichting), 10 V en instelbare laagspanning van 1,2 V tot net onder de rijspanning.
– Tot 14 “normale” functie-uitgangen (elk 1 A belastbaar in groepen van 4) afhankelijk van het decodertype, plus een speciale uitgang voor de rookventilator.
– 4 servo-uitgangen; afhankelijk van decodertype, stuurlijnen of kant-en-klare 3-polige aansluitingen (met voeding),
– Versnellingssensor voor geluidsbeïnvloeding op hellingen, bochten enz.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.