Beschrijving
MX decoders en geluidsdecoders voor “kleine” sporen (N tot 0)
Opmerking: Wegens aanhoudende vraag en gunstige beschikbaarheid van componenten, zijn naast de MX616 en MX617 types, alle MX decoders beschikbaar tot nader order.
Eigenschappen
Afmetingen: 14 x 9 x 2.5
NEM aansluiting: Bedraad op 6-pin steek (NEM651)
Max motorstroom: 800 mA
Max functiestroom: 500mA
Aantal AUX uitgangen: 4
Servo aansturingen: 2
SUSI: Ja
Schakelaars: 0
Laagspanning: Nee
Buffer mogelijkheid: Nee
ALGEMEEN:
– DCC adressen 1 … 10239, samengestelde adressen 1 … 9999 (sb 2017, voorheen:127), MM-adressen 1 … 80, functies F0 … F12 ( .. F20 voor geluid),
– 14, 28 of 128 (externe) snelheidsstappen, 256 of 1024 interne stappen,
– Programmeren van de CV’s in “service mode” (op het programmeerspoor) en in “operational mode” (met RailCom voor bevestiging en uitlezing),
– Ononderbroken werking (zonder decoderreset en herstart) met contactonderbrekingen van maximaal 1 of 2 seconden (ook effectief zonder externe energieopslag),
– automatisch voorkomen van stoppen op spanningsloze baanvakken – wissel kikkers, vuil (effectief als externe energieopslag aanwezig is),
– analoog gelijkstroombedrijf met automatische detectie, naar keuze ongeregeld of geregeld,
– analoog wisselstroombedrijf (inclusief Märklin overspanningsimpuls voor het omkeren van de rijrichting).
– Software geschikt voor updates: Nieuwe softwareversies worden geladen zonder de locomotief te openen, via USB-stick met behulp van het
ZIMO decoder update-apparaat MXULF(A), het centrale bedieningspaneel MX31ZL of het basisstation MX10; rechtstreeks vanaf de computer
via ZSP (“ZIMO Sound Programmer”) en MXULF of MX10.
VEILIGHEID:
– Overstroombeveiliging voor alle uitgangen (behalve FA van de MX615!), oververhittingsbeveiliging, voor details zie i onder “continue stroom” en “piekstroom”,
– Bescherming tegen overspanningspieken van de motorinductantie door suppressordiodes,
– Diëlektrische sterkte 24 V tot 50 V.
MOTORBESTURING en REGELING:
– ruisarme hoogfrequente motorregeling, optioneel met 20 of 40 kHz,
– geschikt voor alle gelijkstroommotoren en klokanker motoren (Faulhaber, Maxxon), met extra diodes ook wisselstroommotoren,
– ook voor “moeilijke gevallen” zoals Fleischmann-draaimotoren of oude motoren die alleen geschikt zijn voor lage frequenties,
– ZIMO-motorregeling met zelfoptimalisatie en talrijke instelmogelijkheden voor handmatige optimalisatie,
– Snelheidskarakteristiek naar keuze driepunts of vrij programmeerbaar in 28 stappen (volgens standaard),
– Alternatieve “oost-west”-richtingregeling en feedback, samen met MX10-basisapparaat en MX32-bedieningspaneel (vanaf 2017)
– km/u-regeling (1/2 km/u, 1 km/u of 2 km/u per snelheidsniveau) als alternatief voor de conventionele snelheidsstappenregeling,
– instelbare maatregel ter compensatie van het stationair draaien van de versnellingsbak bij het omkeren van de rijrichting om schokken bij het starten te voorkomen,
– ZIMO-acceleratie-instellingen (“standaard”, aanvullend “exponentieel” voor zacht starten/stoppen, “adaptief” tegen versnellingsschokken),
– Rangeerknopfuncties (halve snelheid, verkorten of uitschakelen van de optrek-/remtijd, optioneel via F3, F4 of MAN),
– Automatische voortzetting van de rit als het contact tussen wiel en rail wordt onderbroken totdat de stroomvoorziening is hersteld (indien energieopslag in locomotief).
FUNCTIES en FUNCTIE-OUTPUTEN:
– volledige NMRA functietoewijzing voor F0 – F12, evenals ZIMO uitbreidingen (richtingsafhankelijke toewijzingen, enz.),
– dimmen, knipperen, Amerikaans (Mars, Sloot, Stroboscoop, …) en andere verlichtingseffecten (zachte start, remlicht, fakkel, …).) en andere verlichtingseffecten (soft start, remlicht, flikkeren, automatisch uitschakelen, …),
– Grootlicht/dimlicht schakelen via functietoets, eenzijdige lichtonderdrukking, configuratie van rookgeneratoren, enz,
– “ZIMO Swiss mapping” (niet alleen voor Zwitserland …) voor complexe verlichtingstoestanden afhankelijk van meerdere functietoetsen,
met individueel toewijsbare dim- en knipperfuncties (vanaf 2017),
– “ZIMO input mapping”, speciaal voor het vervangen van de functietoetsen door de gebruiker zonder de eigenlijke configuratie te veranderen,
– tijdgebonden koppelingsbediening voor Krois en Roco en “ontkoppelrol” (automatisch indrukken voor ontkoppelen en ontgrendelen van de haak),
– SUSI-interface op 4-polige SUSI-stekker,
– Naast de eigenlijke functie-uitgangen hebben de meeste decoders “logicaniveau-uitgangen”,
kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt als servobesturingslijnen, of met een externe transistor voor normale verbruikers (LED’s, enz.).)
– Servoconfiguratie met speciale CV’s voor eind- en middenposities, draaisnelheid, functietoewijzing.
CONTROLE INVLOED en FEEDBACK
– Gelijkstroom remsecties, ABC (stoppen via asymmetrisch DCC sein), “Märklin remsectie”,
– ZIMO “seinafhankelijke treinbesturing” (HLU) met snelheidsbegrenzing in 5 stappen en “stop voor rood sein”,
– ZIMO treinnummerherkenning in combinatie met ZIMO digitaal systeem en ZIMO MX9 spoorsectiemodules,
(in nieuwere toepassingen, vooral met StEin modules of Roco terugmeldingen, wordt treinnummerherkenning gedaan met RailCom),
– constante remweg in twee koersvarianten (remmen begint altijd of direct, of hoe later, hoe lager de huidige snelheid),
– RailCom: km/h feedback, CV “on-the-main” uitlezing en bevestigde programmering, RailCom adres feedback,
veel meer RailCom toepassingen zijn gepland in toekomstige software versies..
SOUND:
– Het laden van de geluidsprojecten gebeurt op dezelfde manier (met dezelfde apparatuur) als het laden van de nieuwe softwareversie (SW-update, zie hierboven),
met behulp van het ZIMO MXULF decoder update-apparaat of het MX10 basisstation (vanaf 2017)
– Alternatief snelladen (1 tot 2 min. in plaats van 10 tot 20 min.) via SUSI-interface (bijv.h. SUSI-pennen met eigen protocol)
– Krachtige geluidsversterker: in miniatuur geluidsdecoders 1 watt voor 8 ohm luidsprekers; in H0 geluidsdecoders 3 watt voor 4 of 8 ohm
luidsprekers (ook twee parallel); in grote geluidsdecoders voor spoorwegen 10 watt voor 4 ohm of 8 ohm luidsprekers (ook twee parallel) op 10 V-basis,
– afspeelsnelheid 22 kHz (meestal gebruikt) en 11 kHz, er worden maximaal 6 geluidskanalen tegelijk afgespeeld (bijv. stoomslagen, luchtpomp, luchtpomp).bijv. stoomslagen, luchtpomp, fluit, …),
– Synchronisatie van de stoomslagen optioneel door aansluiting van een asdetector (mechan. LED, galm) of door
– gesimuleerde asdetector, zowel voor het geluid als voor de rookventilatorregeling,
– Geluidscollectie als een speciale vorm van geluidsproject: geluidsvoorbeelden en parameters voor verschillende series zijn inbegrepen. Bijvoorbeeld
de “Europese stoom/diesel collectie” met 5 stoom geluidssets, 10 fluitjes, 2 klokken,… Vrije selectie uit de beschikbare samples via real-time procedure,
om individuele geluiden te creëren.
– Versnelling en belastingsafhankelijkheid; automatisch uitvoerbare metingen uitvoeren om de belastingsafhankelijkheid aan te passen,
AANSLUITING VOOR ENERGIEOPSLAG:
– Met externe energieopslag (elektrolytische condensatoren, tantalen, goudkapjes): Blijvende werking ondanks contactonderbreking, eliminatie van lichtflikkering en
geluidsinterferentie, compensatie van energieverlies door RailCom- en HLU-gaten.
– Energieopslag tot 5000 µF kan direct (zonder extra componenten) worden aangesloten op alle decoders en geluidsdecoders met een lengte > 20 mm
(behalve MX600), dus volledig effect zonder interferentie tijdens programmeren en treinnummerpulsen en beperking van de inschakelstroom.
– Gouden doppen met onbeperkte capaciteit kunnen rechtstreeks worden aangesloten op sommige van de “kleine” en alle grote spoorwegdecoders.
SPECIALE VOORZIENINGEN VOOR GROTE SPOORWEGEN:
– Synchrone gelijkrichter in plaats van diodegelijkrichter voor duurzame vermindering van spanningsval en warmteverlies,
daardoor continue stroom tot 6 A zonder koellichaam.
– Een, twee of drie functionele laagspanningen (tot 1 A) afhankelijk van het decodertype: 5 V (als servovoeding,
vaak ook voor de rookventilator en voor verlichting), 10 V en instelbare laagspanning van 1,2 V tot net onder de rijspanning.
– Tot 14 “normale” functie-uitgangen (elk 1 A belastbaar in groepen van 4) afhankelijk van het decodertype, plus een speciale uitgang voor de rookventilator.
– 4 servo-uitgangen; afhankelijk van decodertype, stuurlijnen of kant-en-klare 3-polige aansluitingen (met voeding),
– Versnellingssensor voor geluidsbeïnvloeding op hellingen, bochten enz.
Jeroen Möls –
Mooi product, fabrikant mag wel zorgen dat de decoder niet zo snel defect raakt bij een verkeerde aansluiting of een motor die buiten de specs zit. Dus deze decoder ligt alweer in de prullenmand.
Arie den Heijer –
Prima decoder, net als andere decoders van Zimo.