Beschrijving
MN niet-geluidsdecoder voor “kleine” sporen (N tot H0)
ZIMO niet-geluidsdecoders komen technologisch overeen met MS geluidsdecoders. De identieke microcontrollers en grotendeels dezelfde componenten voor de vermogenselektronica (motor-eindtrappen, enz.) zijn in beide productklassen ingebouwd, en natuurlijk is ook de software in grote delen samen (door)ontwikkeld. Deze overeenkomsten resulteren in hetzelfde rijgedrag, dezelfde mapping, dezelfde (geplande) scriptmogelijkheden en een vergelijkbare projectorganisatie, waarbij er enerzijds geluidsprojecten zijn voor geluidsdecoders en anderzijds projecten (zonder geluid) voor niet-geluidsdecoders, die beide configuratiegegevens (d.w.z. in wezen CV-lijsten) en GUI-gegevens bevatten.
Opmerking: Afgezien van het al zeer kleine type MN160 wordt er nog geen echt subminiatuurtype geproduceerd in MS/MN-technologie. Het type MX615 is daarom nog steeds beschikbaar.
Alle ZIMO MN-decoders zijn functioneel grotendeels identiek.
ALGEMEEN:
• DCC-adressen 1 … 10239, netwerkadressen 1 … 9999 (vanaf 2017), MM-adressen 1 … 80, functies F0 … F28), mfx*,
• 14, 28 of 128 (externe) snelheidsstappen, 256 of 1024 interne stappen
• Programmeren van de CV’s in “Service Mode” (op het programmeerspoor) en in “Operational Mode” (met RailCom voor bevestiging en uitlezing), onder mfx, indien beschikbaar,
• Ononderbroken rijbedrijf (zonder decoderreset en herstart) met contactonderbrekingen tot 1 of 2 seconden (ook effectief zonder externe energieopslag)
• Automatische voortzetting van de rit als het contact tussen wiel en rail wordt onderbroken totdat de stroomvoorziening is hersteld (als er voldoende energieopslag – “Stay alive” – beschikbaar is in de locomotief; zie hoofdstuk “ENERGIE-opslag, hieronder)”).
• Analoog gelijkstroom- en wisselstroombedrijf (MN160 geen wisselstroombedrijf), dit laatste inclusief omkering van de rijrichting door Märklin-typische overspanningsimpuls (tot 35 V)
• Software-update mogelijk: nieuwe softwareversies worden geladen zonder de locomotief te openen, met behulp van het ZIMO-decoderupdatetoestel MXULF(A) of het centrale bedieningspaneel MX31ZL vanaf de USB-stick of rechtstreeks vanaf de computer via ZSP (“ZIMO Sound Programmer”) en MXULF of (gepland) via MX10.
VEILIGHEID:
• Overstroombeveiliging voor alle uitgangen, overtemperatuurbeveiliging, voor details zie info onder “Totale stroom”.
• Bescherming tegen overspanningspieken in de motorinductie door middel van onderdrukdiodes
• Diëlektrische sterkte: tot 24 V of 35 V (afhankelijk van het type).
MOTORBESTURING en -REGELING:
• Geluidsarme hoogfrequente motorregeling, optioneel met 20 of 40 kHz
• Geschikt voor alle DC-motoren en klokanker motoren (Faulhaber, Maxxon), met extra diodes ook AC-motoren
• ook voor “moeilijke gevallen” zoals Fleischmann-draaimotoren of oude motoren die alleen geschikt zijn voor lage frequenties
• ZIMO motorregeling met zelfoptimalisatie en talrijke instelmogelijkheden voor handmatige optimalisatie (PID-parameters)
• Snelheidskarakteristiek naar keuze driepunts of vrij programmeerbaar in 28 stappen (volgens standaard)
• Alternatieve “oost-west” richtingsbesturing en terugkoppeling, samen met MX10-basiseenheid en MX32-bedieningspaneel
• Functies van de rangeerknop (halve snelheid, verkorten of uitschakelen van de versnellings-/vertragingstijd, naar keuze via F3, F4 of MAN)
• (vanaf SW versie 5.00) km/u regeling (1/2 km/u, 1 km/u of 2 km/u per snelheidsstap) als alternatief voor conventionele snelheidsstappenregeling,
• (vanaf SW versie 5.00) Instelbare maatregel om de stationaire versnelling van de versnellingsbak gelijk te zetten bij het omkeren van de rijrichting om aanloopschokken te voorkomen.
• (vanaf SW-versie 5.00) ZIMO-acceleratie-instellingen (“standaard”, daarnaast “exponentieel” voor zacht starten/stoppen, “adaptief” tegen aanloopschokken)
FUNCTIES en FUNCTIONELE VOORDELEN:
• Volledige NMRA functietoewijzing voor F0 – F12, evenals ZIMO uitbreidingen (richtingsafhankelijke toewijzingen, etc.)
• Dimmen, knipperen, Amerikaans (Mars, Sloot, Stroboscoop, …) en andere verlichtingseffecten (zachte start, remlicht, flikkeren, automatische tijduitschakeling, …)
• Schakelen grootlicht/dimlicht via functietoets, eenzijdige lichtonderdrukking, configuratie van rookgeneratoren, enz.
• “ZIMO Swiss mapping” voor complexe verlichtingstoestanden afhankelijk van meerdere functieknoppen, met individueel toewijsbare dim- en knipperfuncties
• “ZIMO input mapping”, speciaal voor het vervangen van de functietoetsen door de gebruiker zonder de eigenlijke configuratie te wijzigen
• Tijdgebonden koppelingsbediening voor Krois- en Roco-koppelingen; “koppelingsrol” (automatische druk voor ontkoppelen en ontkoppelen van de haak)
• SUSI-interface op de stekerverbinding of als soldeerpads (behalve MN160)
• Naast de eigenlijke functie-uitgangen hebben alle MN-decoders “logicaniveau-uitgangen” die gebruikt kunnen worden met externe transistors voor normale belastingen (LED’s enz.).
• Alle decoders hebben servobesturing, die voor N tot H0 als secundaire functie van de SUSI-aansluitingen (behalve MN160).
• Servoconfiguratie met speciale CV’s voor eind- en middenposities, draaisnelheid, functietoewijzing (behalve MN160).
INVLOED EN RENDEMENT
• Gelijkstroom-remsecties, ABC (stoppen via asymmetrisch DCC-sein), “Märklin-remsectie”.
• ZIMO “seinafhankelijke treinbesturing” (HLU) met snelheidsbeperkingen in 7 fasen, van “volle snelheid” tot “stop”: F, FL, L(langzaam), LU, U(ultra langzaam), UH, H.
• ZIMO treinnummerherkenning in combinatie met ZIMO digitaal systeem en ZIMO MX9 spoorsectiemodules
(in nieuwere toepassingen, vooral met StEin modules of Roco terugmelders, werkt de terugmelding via RailCom)
• Constante remweg in twee progressievarianten (remmen begint altijd onmiddellijk, of hoe lager de huidige snelheid, hoe later het begint)
• RailCom: km/h terugmelding, CV “on-the-main” uitlezing en bevestigde programmering, oost-west terugmelding, quality-of-service, rerail zoeken, RailCom adresterugmelding, enz.
Veel andere RailCom-toepassingen zijn gepland voor toekomstige softwareversies.
ENERGIEOPSLAG AAN BOORD EN/OF EXTERNE AANSLUITING:
• Standaard H0-geluidsdecoder: Aansluitmogelijkheid voor externe energieopslag (elektrolytische condensatoren, tantalen, goudkapjes met onbeperkte capaciteit en 15 V of 16 V diëlektrische sterkte, zelfs als de railspanning hoger is, bijv. ZIMO GOLMRUND, GOLMLANG); dit betekent doorgaande werking op vol vermogen ondanks onderbreking van het contact, voorkomen van lichtflikkering en geluidsstoring, compensatie van energieverlies door RailCom- en HLU-gaten.
• Het volgende geldt ook voor alle decoders: met de ZIMO “StayAlive controllers” (STACO1, STACO2 en STACO3) of extra componenten zoals diodes en weerstanden kunnen energieopslagapparaten (meestal elektrolytische condensatoren, op het niveau van de stuurspanning, bij voorkeur 25 V) worden aangesloten op alle decoders, zelfs die zonder speciale voorzieningen. De efficiëntie (energieopbrengst) is lager dan in de hierboven genoemde gevallen.
* Opmerking: De decoders van de MN300, MN170, MN160-serie en de MN180N18, MN140E24 en MN250 zijn NIET mfx-compatibel vanwege hun kleine afmetingen.
De MN250 is ook niet AC-compatibel “RailCom” is een handelsmerk van Lenz GmbH
Eigenschappen
Afmetingen: 17,6 x 10,5 x 3,1
NEM aansluiting: Bedraad
Max motorstroom: 1000mA
Max functiestroom: 800mA
Aantal AUX uitgangen: 6
Servo aansturingen: 2
SUSI: Ja
Schakelaars: 2
Laagspanning: Nee
Buffer mogelijkheid: Ja
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.