Openingstijden flexibel, op afspraak




Snel contact mogelijk via whatsapp +31641803540

N-Scale Slow Driving competitie

Wie heeft de langzaamste trein?

Waar?
Station N-Spoor 26 & 27 mei 2018
Dudok Arena te Hilversum
www.stationnspoor.nl

Categorieën
- N-Spoor digitaal DCC
- N-Spoor analoog


Deelname is Gratis

De prijzen

 Hoofdprijs digitaal: DTS Special NS2200 Sound (N)

 Hoofdprijs analoog: Startset Dinamo PnP basic

2e prijs: Doehler & Haass sounddecoder SD10a
3e prijs: Onderhoudspakket

De winnaar wordt maandag 28 mei bekend gemaakt!

Een nieuwe competitie vol techniek. 

Domburg Train Support organiseert in 2018 een nieuwe competitie, en dit keer zoeken we niet de nieuwe modelspoor Verstappen, maar de langzaamste trein. In twee categorieën zullen de deelnemers strijden om een nieuwe titel wie de langzaamst kruipende locomotief in de schaal N kan maken. Het gaat dus niet om de snelste maar wie de lok technisch zo kan finetunen zodat deze de langzaamste snelheid kan behalen.

De opzet is heel simpel, tijdens het Station N-Spoor evenement in Hilversum zal gedurende twee dagen een meetopstelling beschikbaar zijn voorzien van het hybride Dinamo systeem. Door een precisie meting genaamd ijken zal door de software iTrain een meting worden verricht over een gelijke afstand en een gelijk baanspanning die voor iedereen gelijk is. De locs dienen een half uur voor de ijking ingeleverd te zijn en worden koud zonder ballast twee keer achtereen geijkt. Dit maakt de competitie eerlijk en brengt tevens een extra moeilijkheidsfactor in het spel. De beste meting van die twee wordt opgeslagen in het systeem.

De wedstrijd wordt uitgevoerd door Bart Julsing en Hans Winter op de stand van Domburg Train Support.

Categorie Analoog

Deze categorie is totaal anders dan zijn digitale variant. In deze klasse is het de kunst om de overbrenging en de motor zo soepel te maken dat de loc bij een geringe spanning al mooi stabiel blijft rijden. Voor een analoge loc is dit echt een uitdaging! En het is mogelijk, met Dinamo zijn er al voorbeelden van analoge locomotieven die onder de 1 km/h geijkt worden. Heb jij de skills om dat te halen?


Categorie Digitaal DCC

Deze categorie is het bekendst en wellicht het makkelijkst, althans dat zou je denken. Om de loc gedurende de afstand stabiel en langzaam te laten rijden zul je flink aan de slag moeten gaan met de lastregeling. Verdiep je in de PID regeling en ga aan de slag met frequenties en elektromagnetische krachten. Alleen zo kun je de magische ijking van 0,1 km/h halen! Soms heb je ook wel eens geluk, maar wie weet heeft een ander dat ook....


Hoe doe ik mee?

Hieronder kun je jezelf als kandidaat opgeven voor de wedstrijden. Je mag met beide categorieën meedoen, maar dat is niet verplicht.

Na opgave mag je aan de slag met je inzending en een week voor het evenement ontvangen alle deelnemers een email met de laatste gegevens. De inschrijvingen sluiten op zondag 20 mei 2018

Op de dagen van het evenement dien je de deelname in te leveren op de stand van Domburg Train Support en deze word gedurende minimaal 30 minuten opgeborgen op een veilige locatie. Na die periode zal de loc geijkt worden volgens de regels. Als de deelname is afgerond mag de locomotief weer worden opgehaald op de stand.

Maandag 28 mei worden de uitslagen van de deelnemers welke zijn verwerkt in het iTrain databestand vergeleken en volgt er via de FaceBook pagina en de nieuwsbrief de bekendmaking van de winnaars. 

Technische gegevens

IJkingssoftware: iTrain 4.1
Computer: Raspberry Pi3

Nauwkeurigheid:
0,1 Km/h op basis van tijd en afstand gemeten in schaalkilometers. In het itrain bestand terug te halen tot 0,000001 km/h

Besturingssysteem: Dinamo
Voedingsspanning systeem: 15V gelijkspanning
Besturing analoog: PWWM (Dinamo stand 2)
Besturing digitaal: DCC 28
Deelname locadres: 3 (standaard)

Lengte ijksectie: 10 cm
IJkrichting: 2x Vooruit en achteruit op de laagste stap
IJktemperatuur: Ruimtetemperatuur.

Deelname categorie Analoog

Deelname categorie Digitaal DCC

De regels

Natuurlijk zijn er wat regels en voorwaarden:

- De organisatie is niet verantwoordelijk voor schades ontstaan tijdens deelname aan de wedstrijd.
- Per categorie mag maar 1x worden deelgenomen. 
- De deelnemende locomotief moet een bestaand model zijn waarvan productie geleverd word door een fabrikant. 
- Technische veranderingen aan de loc zijn toegestaan zolang de vormen van mechanische elementen zoals de aandrijvingen gelijk aan origineel zijn.*
- Het is toegestaan om een vervangende motor te gebruiken.
- Het gebruik van een buffercondensator is toegestaan zolang het de betrouwbaarheid bevorderd en is voorgeschakeld met een 100 Ohm laadweerstand.
- De locomotief moet voorzien zijn van een goed sluitende originele behuizing of kap.
- Na inlevering van de deelname mag het model niet meer worden aangepast of aangeraakt door de eigenaar. De wedstrijdleiding laat dat pas weer toe na afloop van de deelname.
- Als de ijkpogingen mislukken mag de eigenaar de loc inspecteren en opnieuw indienen ter deelname. Dit wordt gevolgt door een cooldown periode van 30 minuten.
- Een ijkpoging mislukt bij het niet bewegen van de loc (stilvallen) binnen de 10 cm ijksectie.
- Van de in totaal 4 ijkingen (2x vooruit, 2x achteruit) wordt de langzaamste snelheid gebruikt in de uitslag. 

* Andere tandwielen en wormwielen of cardanassen zijn geoorloofd zolang deze simulair zijn in vorm en montage aan het origineel.

Ondertussen al zien wat de concurrentie doet?

Post je deelname op de faceBook pagina van de competitie: https://www.facebook.com/nscaleslowdriving/ 

En laat de rest achter in verbazing!!!