DinamoTM44 blokkaart

Domburg Train Support is official partner van VPEB, de maker van het Hybride Dinamo besturingssysteem.

Wat is Dinamo?
Het antwoord hierop is in een paar woorden te bevangen: Hybride besturingstechniek.

Analoge- en digitale treinen op 1 computergestuurde modelspoorbaan
Maar het is zoveel meer als alleen dat. Dinamo is een uniek blok gestuurd systeem waarmee het mogelijk is om met zowel analoge- als digitale treinen geautomatiseerd te rijden over een modelspoorbaan, door elkaar heen en op dezelfde modelspoorbaan. Geen geschiede circuits, maar gewoon door elkaar heen. Het grote voordeel hiervan is dat digitaliseren van treinen geen vereiste meer is als u met een computer uw modelbaan wilt besturen. Het wordt een keuze! Niet elke loc hoeft een decoder om mooi te rijden, of is het financieel waard om te bouwen. Dankzij dit systeem is het een keuze geworden, u kunt er later voor kiezen om uw locomotief alsnog om te bouwen naar digitaal.

Next level PWM
Door de toepassing van PWM (Puls Wide Modulation) techniek op het spoor kan een analoge locomotief zeer mooi langzaam en gecontroleerd rijden. Maar Dinamo gaat een stapje verder, de pwm techniek is naar een next level gebracht waardoor het systeem analoge locs net zo mooi kan laten rijden als digitale locs. Bij DTS kunt u dit ervaren door op hun demobaan de analoge en digitale locs van elkaar te onderscheiden. Het is nog bijna niemand gelukt!

Het is tevens mogelijk om zelf de PWM-frequentie te beïnvloeden in 5 stappen zodat u het maximale kunt behalen uit uw locomotieven

Permanente schakelbare verlichting bij analoge locs
Dinamo past bij analoge locs HFI toe waarmee het mogelijk wordt dat de verlichting bij locomotieven en rijtuigen blijven branden als ze stilstaan. Het is ook mogelijk om de verlichting aan en uit te schakelen als de loc is gestopt met rijden.

Geen kortsluiting, geen keerlussen
Hybride rijden is nog niet eens het grootste voordeel van dit systeem, doordat het systeem blok gestuurd is, wat wil zeggen dat elk blok fysiek is gescheiden van de rest, kan Dinamo op aangeven van de software elk blok in polariteit ompolen. Dit betekent dus dat de polariteit van het blok of van een analoge loc niet interessant meer is, en dus ook dat keerlussen geen probleem meer zijn!

Geen last meer van kortsluiting
En we zijn er nog niet, het systeem kent een zeer snelle kortsluitbeveiliging die zichzelf reset. Zodra er in een blok een kortsluiting optreedt, schakelt Dinamo dat blok direct uit. Vervolgens wordt dit doorgegeven aan de software die daar een melding van maakt. In tegenstelling tot conventionele systemen die de gehele baanspanning uitschakelen bij een kortsluiting, wat veel zoekwerk op kan leveren. Bij Dinamo heeft u daar geen last van, de rest van de modelspoorbaan blijft gewoon rijden. U kunt letterlijk een muntje op de rails leggen, de loc gaat uit, en als u het muntje weer verwijderd gaat hij weer rijden alsof er niks is gebeurd. Het is ook bijna onmogelijk om een decoder op te blazen tijdens het gebruik van Dinamo.

Geen plafond, geen limieten
Conventionele digitale systemen hebben alle communicatie via de rails lopen, ook is het DCC-protocol op zich wel handig, maar niet heel efficiënt hierdoor hebben deze systemen last van een digitaal plafond. Dit houdt in dat de digitale communicatie van DCC-pakketten vastlopen als er te veel bewegingen tegelijk zijn. Afhankelijk van de digitale centrale ligt die grens gemiddeld rond de 10-15 locs en 20 accessoires tegelijk. Sommigen hebben een lagere grens, bij anderen ligt de grens verder. Dit is op te lossen door te splitsen met extra interfaces en boosters.
Bij Dinamo is dit geen enkel probleem, elk blok is een eigen booster van 2A waardoor per blok het plafond onbereikbaar is geworden. Ook beschikt het systeem over een eigen communicatie bus tussen de centrale en de modules op basis van RS485. Hierdoor is de communicatie en de werking van dit systeem ongekend stabiel!

Alle voordelen en niet de nadelen, of toch wel?
Inderdaad heeft het systeem in de werking alle voordelen van een digitaal systeem en absoluut niet de nadelen. Maar er zit uiteraard ook een andere kant aan het verhaal. Dit zit niet in de totale kosten, of de hoeveelheid werk om het aan te leggen, dit is evenveel werk en evenveel bedrading als elk ander digitaal systeem. Het probleem waar veel beginners tegen aanlopen is dat het wat complexer is als een dcc systeem. Waar DCC-systemen, door compromissen in functionaliteit te gebruiken, de modules meer plug & Play uitvoeren, kiest Dinamo voor de maximale functionaliteit zonder compromissen. Dit betekent dat u werkelijk de maximale vrijheid heeft om alles te realiseren wat u wenst. Echter zal u merken dat het doorgronden wat meer moeite kost als een conventioneel systeem. Ook moet, bij toepassing van Dinamo, u direct geautomatiseerd rijden met een computer. Dit kan een nadeel zijn maar ook weer een voordeel, het triggert u wel direct uw doel uit te voeren. We merken vaak dat de lage instapdrempel van digitale systemen ook een drempel oplevert om juist te gaan automatiseren.

Is dit nu echt een probleem?
Om de instap voor u aangenamer te maken, mag u rekenen op onze Support, wij zijn er voor u om te ontzorgen tijdens de start met uw Dinamo avontuur. Door het aanbieden van goede voorlichting, eerstelijns en eerste klas support, een plug & Play service en het gratis beschikbaar stellen van diverse Tutorial proberen wij u te voorzien van alle handige tools om uw ervaring zo gemakkelijk mogelijk te houden. Daarnaast kunt u op ons rekenen als het gaat om support bij u thuis, maar ook via de telefoon, e-mail, WhatsApp en Teamviewer.

Wat zijn de meest gestelde vragen over het systeem?
Dinamo is een systeem op basis van stroomdetectie, daardoor alleen geschikt voor 2-Rail in alle schalen. Het systeem is niet geschikt voor 3-Rail, er zijn wel mogelijkheden om deze toe te passen op 3-rail modelbanen. Maar dan dien te altijd de motoren om te bouwen naar gelijkspanning, een overstap naar een decoder is dan zo klein dat het voordeel van analoog rijden verwaarloosbaar is. Daarbij worden er voor 3-rail nagenoeg al geen analoge locs meer geproduceerd. Ook mist u door de stroomdetectie het grote voordeel van massa detectie waarbij elke loc en wagon standaard een detectie kan geven.

Een andere misvatting is dat PWM en HFI schadelijk zouden zijn voor motoren. Dit is niet zo, er is nog nooit een motor kapotgegaan door het gebruik van Dinamo.

Zijn er referenties omtrent het gebruk van Dinamo?
Absoluut, sterker nog heel veel zelfs want de groep gebruikers is in nederland groot en wint steeds meer terrein. Momenteel ook in Belgié en Duitsland.

Hier een kleine greep van referenties in Nederland:
- Website VPEB
- Gebruikersforum
- Modelspoorbaan Stadt Schellenbach (Grote layout bestuurt met Dinamo in schaal N)
- Miniworld Rotterdam (Commerciele miniatuurwereld in H0 bestuurt met Dinamo en MCC)
- Miniatuurwereld Nienoord (Commerciele LGB modelbaan bestuurt met Dinamo)



OC32

Ook een prachtig product van VPEB. De OC32 is een multifunctionele accesoiredecoder welke werkelijk alles kan realiseren op uw modelspoorbaan. Niets is onmogelijk! Van servo bestuurde wissels en seinen, tot dag- en nachtsimulatie, lassers, TL- en gaslampen…. Verzin het en met de OC32 kan het gerealiseerd worden.
De OC32 is tevens een module die voorzien is van een eigen communicatie bus waardoor het mogelijk is om tot 96 modules op een bus direct aan te sturen via iTrain als eigen interface. Zeker omdat bij de OC32 een uitgang tot 12 standen kan aannemen kan het op deze manier meer bereiken dan een DCC accesoiredecoder. Overigens is de OC32 ook als een standalone DCC Decoder te gebruiken.

Naast de onbeperkte mogelijkheden is dit ook een van de weinige controllers die elke analoge- en digitale servo, ongeacht merk en type, stabiel en storingsvrij kan aansturen. De OC32 is onderdeel van het Dinamo systeem, maar kan ook los ervan gebruikt worden in elk ander digitaal systeem. Of zoals geschreven direct vanuit de computer aangestuurd worden.
Om de 32 uitgangen van de OC32 aan te sturen is een softwareprogramma beschikbaar om elke uitgang te configureren. Domburg Train Support heeft hiervoor een aantal tutorial geschreven met stappen plannen om bijvoorbeeld servo’s te besturen en aan te sluiten.

Ook voor de OC32 kunt u op dezelfde Support en Service rekenen als die wij bieden bij het Dinamo systeem.



Samenwerkingen


VPEB

Als partner van VPEB voelen wij ons verantwoord om het product Dinamo en OC32 zo goed mogelijk aan de gebruikers te overhandigen. We putten onze kennis omtrent het systeem door eigen testen, ervaringen en door kennis te putten door een nauwe samenwerking met VPEB.

MCC ModelCarParts

Daarnaast werken wij ook nauw samen met MCC ModelCarParts. Dit in Tilburg gevestigde bedrijf is als partner van VPEB belast met de digitale autobesturing MCC, welke ook van de hand komt van VPEB. Door een goede samenwerking met MCC ModelCarParts kan VPEB rekenen op een sterk front van Service en Support.


DTS en iTrain

Naast de samenwerking met de VPEB-partners werkt DTS ook nauw samen met Berros. Dit bedrijf uit Drachten is verantwoordelijk voor het softwarepakket iTrain. DTS doet veel testwerk voor het programma en denkt mee met de ontwikkeling van dit momenteel zeer populaire besturingssoftware.

Door deze samenwerking is het DTS gelukt om diverse oplossingen voor Dinamo te ontwikkelen met Berros. Denk hierbij aan een relaisoplossing om blokuitgangen te besparen, handbesturing voor Dinamo zodat u ook met een handregelaar wissels, analoge- en digitale treinen kunt bedienen.

En de lijst met wensen is nog lang…. Heel lang!