Hoe het begon!
Februari 2021, een drukke dag in onze winkel was voorbij en er moest nog wat geregeld worden voor de volgende dag, tot plots de telefoon ging. Aan de andere kant van de lijn klinkt de stem van een aardige dame, van Concept Street. Ze begint over een eerdere mailwisseling die er geweest is tussen ons en het bedrijf over een nieuw te starten televisieprogramma met modelspoor in de hoofdrol.
We wisten het weer, in oktober 2020 werden we gevraagd om mee te doen aan een televisieprogramma. Toen hadden we er niet heel veel oren naar, we hadden net onze nieuwe winkel gestart en joh, wij op TV. We moesten er niet aan denken. Maar nu was de toon anders, Martin werd gevraagd of hij toch niet alsnog mee wilde doen en een team samen wilde stellen, en of hij nog een vrouw kende die in de hobby thuis was. En dan komt het overwegen, moet je dit wel willen, heb je er de tijd wel voor? Zeker nu het bedrijf het zwaar heeft door de maatregelen rondom Covid. Martin heeft al 10 jaar alleen maar banen gebouwd, nooit afgewerkt. En Ellen, die heeft überhaupt nog nooit een modelbaan gebouwd.
Na overleg hebben we besloten om mee te doen, want laten we eerlijk zijn, dit is een kans die je niet weer krijgt. Natuurlijk speelt er mee dat het gepresenteerd wordt door een van onze idolen; Andre van Duin. Maar het was meer de interesse die de doorslag gaf. Hoe zou het zijn om onder druk te speedbouwen, iets waar je normaal jaren over doet. Het presteren onder druk, voor nationale televisie en zonder enige oefening. De uitdaging hiervan leek ons enorm. Maar we hadden nog wel wat kritiek waar we antwoorden op wilden hebben.
We werden door Concept Street uitgenodigd voor een gesprek en daar konden we al onze zorgen uitspreken. We wilden graag dat het programma de hobby mooi en professioneel op de kaart zou zetten. Niet zoals door veel media, als oude mannen zolder hobby met petje en spiegelei, maar als een volwassen hobby voor alle leeftijden en alle lagen van de bevolking. Toen we het concept te zien kregen was ons al meteen duidelijk: Deze visie delen de programmamakers ook. Met als kers op de taart, Ellen werd tot teamcaptain benoemd. Ze moesten toch iemand hebben waar Martin naar zou gaan luisteren…..
En dan, een team samenstellen. Leuk werk, maar wie gaan we vragen…. We hebben het geluk dat we veel vrienden en vrijwilligers hebben. We kregen de opdracht om een team van 5 personen en wat reserve spelers te werven en dat is ons gelukt. Met onder andere Marcel (bekend van onze helpdesk), Arnaud (Onze ombouwer) en goede vriend Tijn werd die line-up compleet. Daarnaast werden ook Alwin (Hoontje) en John (bekend van de hobbydagen) gestrikt. Om de reservelijst te completeren voegden we ook Jeroen en Kevin toe. Jeroen en Kevin zouden achter de schermen mee helpen, omdat ze vanwege hun beroep niet bij de opnames konden zijn. Met de overige leden mochten we voor elke aflevering een team samenstellen van 5 personen.
Even later in maart werden we uitgenodigd op het Mediapark in Hilversum voor de voorbespreking. Daarmee begon achteraf gezien een achtbaan die onze levens zou gaan beïnvloeden voor de komende maanden. We hadden echt geen idee wat ons te wachten zou staan! Het gehele productieteam werd aan ons voorgesteld, een warm onthaal wat erg prettig was. Ook de adviseurs die aangetrokken waren zoals Paul en Ronald. We hadden vooraf de 6 thema’s te horen gekregen en de opdracht gekregen om voor elk thema een idee te bedenken.
Nadat onze ideeën werden goedgekeurd, mochten we aan de slag ermee. Zo moesten we alle 6 de thema’s voorbereiden. Dat betekent baanplan bedenken, uitwerken en boodschappenlijstjes maken. De deadline was echt heel kort, eind april moest het binnen zijn. Dat kon ook niet anders omdat de leveranciers wel de tijd moeten krijgen om te leveren. We waren wel zeer gelukkig met de merken die ons werden geboden. Met dank aan de Kleine Benelux (Marklin en Noch) en HobbyTime (Faller en Busch) konden we kwaliteit materialen gaan gebruiken.
De achtbaan was gaan rijden, in Hilversum gingen we zitten, we kregen de beugel om en die zou pas weer openen als de laatste aflevering gedraaid was. Op 13 juni stonden de opnames van de eerste aflevering gepland, we bevonden ons in begin mei en hadden dus een kleine anderhalve maand de tijd om alle thema’s voor te bereiden. Van elk thema mochten we 4 items voorbereiden, en dat was een flinke klus. Inmiddels werd ons duidelijk dat we niet zomaar modelspoorbanen gingen bouwen, maar een verhaal, een thema en vooral spektakelstukken. Het is een competitie en we moesten uit gaan blinken, zonder te weten wie de andere teams waren, wat ze gingen doen en vooral wat er van ons verwacht zou gaan worden.
Inmiddels waren we bijna dag en nacht ermee bezig, non-stop werd er door iedereen gewerkt aan de concepten die we hadden. De achtbaan was aan het stijgen naar het hoogste punt. De spanning nam alleen maar verder toe. En om het nog wat op te drijven werden de juryleden bekend gemaakt … Dat was wel even schrikken om te horen dat Evan Deas en Dianne Meyboom de jurering gingen doen. Enerzijds twee meester modelbouwers, een eer om daarvoor te mogen werken. Aan de andere kant het gevoel alsof je moet voetballen tegen Messi en Ronaldo.
Zondag 12 juni, de dag voor de opnames, te gast in het Spoorwegmuseum. De eerste keer in de ogen van de andere deelnemers, de Juryleden en natuurlijk Andre van Duin. We zijn op het hoogste punt van de achtbaan aangekomen en nu is er geen weg meer terug……
No responses yet