Domburg Train Support

Service

Decoder ombouw

Voor de ombouw van uw analoge materieel bent u bij ons aan het juiste adres. Tegen scherpe tarieven bouwen we uw locmotief, treinstel of rijtuig om naar digitaal. Een klus waar de huidige modeslpoorhobbyïst bijna niet meer aan kan ontkomen maar voor velen toch net een brug te ver is. Domburg Train Support is met name gespecialiseert in de schaal N (1:160). Hiervoor hebben wij de juiste middelen aanwezig zoals de kennis en de onderdelen. Wij hebben beschikking over frees gereedschap om aanpassingen te maken in de loc en een uitgebreide testopstelling voor decoders.

 

Wij hebben onze inbouw service in 4 stappen onderverdeeld:

- Easy

- Basic

- Extended

- Special

 

Easy

Ombouw van locomotieven met een NEM 651 decoder

Basic:

Ombouw van locomotieven met een bedrade decoder

Extended:

Ombouw van treinstellen inclusief functiedecoder en binnenverlichting.

Special:

Ombouw inclusief SMD verlichting voor front- en sluitverlichting of extra functies, inbouw van Sound Decoders en de ombouw van stammen met Digikeijs digitale ombouwsets.

 

Wij leveren altijd een opleverrapport mee zodat u later altijd kan teruglezen wat er allemaal is gedaan en wat de bevindingen waren.

Naast locomotieven kunt u ook bij ons terecht voor treinstellen en rijtuigen. Wij kunnen deze voor u voorzien van een loc- en functiedecoder en binnenverlichting. De ombouw van een treinstel zonder binnenverlichting valt onder de uitgebreide inbouw.

Wij maken bij voorkeur gebruik van de Kuehn decoders. Deze zijn betrouwbaar en hebben de juiste prijs/kwaliteit verhouding. Als functiedecoder gaat onze voorkeur uit naar Digikeijs en datzelfde geldt ook voor de binnenverlichting. Dat laatste kan zowel analoog als digitaal worden ingebouwd.

Zoals vermeld zijn wij gespecialiseerd in N-spoor. Maar ook voor andere schalen kunt u gewoon bij ons terecht!

 

Onderhoud

Een permanent terugkerend item in onze hobby is het onderhoud van locomotieven en rijtuigen. Onderhoud wordt vaak onderschat en wordt als een vervelende bezigheid beschouwd. Hetgeen als het uitgesteld wordt kan leiden tot grote schade of defect van uw locomotief. Een echte vuistregel voor onderhoud is er niet echt, dit komt omdat het sterk afhankelijk is of een locomotief intensief wordt gebruikt of soms weken stil staat. Ook is de omgeving een belangrijke factor. Wij adviseren om met regelmaat de rails te reinigen en stofvrij te maken, 2x per jaar de loc te checken of er voldoende smering aanwezig is en bij intensief gebruik 1x per jaar een groot onderhoud uit te voeren.

 

Wij kunnen u voorzien in de volgende vormen van onderhoud:

- Smeren

- Groot onderhoud

- Reparatie

- Verbetering

 

Smeren

In dit geval maken wij de wielstellen stofvrij, reinigen we de wielen en geven we lagers en tandwielen de juiste smering.

Groot onderhoud

Hierbij gaat de gehele loc uit elkaar. Elk onderdeel wordt geinspecteerd op gebreken en waar nodig vervangen. De aandrijving krijgt hierbij speciale aandacht, zo wordt alles gereinigd in een ultrasoon bad voorzien van warm water en reinigingsmiddel. Ook de motor gaat helemaal uit elkaar en de collectoren worden grondig gereinigd.

Na de reiniging worden lagers en tandwielen gesmeerd en het geheel getest op goede rijeigenschappen.

Reparatie

Soms komt het onderhoud te laat en rijdt de loc niet meer. Wij sporen het probleem op en proberen uw loc nieuw leven in te blazen. Hierbij moet u denken aan het vervangen van de motor of drijfwerken. Maar ook kleinere reparaties lossen wij op voor u.

Verbetering

Er zijn modellen die slechte rijeigenschappen hebben door verkeerde materiaalkeuzes van de fabrikant, zoals bijvoorbeeld de welbekende motor van Minitrix in de TEE Ram of de koploper. Wij hebben de juiste middelen om de motor van uw model te vervangen door een beter exemplaar.