Sinds de start van Domburg Train Support werden we regelmatig geconfronteerd met uitdagingen waar nog geen passende oplossing op de markt aanwezig voor was. Hier heb ik samen met Vincent Bogers wat aan gedaan. Vincent werkte mijn ideeën elektronisch uit en laat ik de producten vervaardigen. Met de onderstaande reeks producten hopen we de modelspoorder verder te helpen. Hieronder worden de producten uitgelegd en voorzien van tekst, uitleg, handleidingen en tutorials.
Download handleiding (Nederlands)
Handleiding DTS88n-CS.pdf
Aansluitschema DTS88n-CS 2-Rail
Schema DTS88N-CS.jpg
Aansluitschema DTS88n-CS 3-Rail
Schema DTS88n-CS 3-Rail.jpg
Onze eigen S88 bezetmelder module. Een simpele en betaalbare module om uw modelspoorbaan te voorzien van stroomdetectie. De bezetmelder module is voorzien van 2 groepen van 8 uitgangen met elk een eigen ingang. In totaal heeft u de beschikbaarheid over 16 bezetmelder secties op uw modelspoorbaan.
Het grote voordeel van S88 is dat u niets hoeft in te stellen, en de modules echt plug-and-play zijn. De volgorde van S88 modules bepaald automatisch de volgorde van de adressering in uw software. Het enige vereiste is dat uw centrale is voorzien van een S88 aansluiting. Centrales die hierover beschikken zijn: Intellibox, Twin Center, ESU EcoS, Marklin Central Station en DR5000
Met een verkoopprijs van € 42,50 is deze module de goedkoopste in zijn klasse, en omdat het een eigen product is kunt u snelle service en directe reactie verwachten bij problemen.
Technische gegevens:
Afmetingen printplaat 10 x 8 cm
Max voltage: 30 Volt
Max vermogen per uitgang: 2 Ampère
Download handleiding (Nederlands)
Handleiding DTS88n-GND.pdf
Aansluitschema massadetectie
Schema DTS88N-GND.jpg
Aansluitschema schakelaars
Schakelaar.jpg
Onze eigen S88 bezetmelder module. Een simpele en betaalbare module om uw 3-Rail modelspoorbaan te voorzien van massadetectie. Ook kunt u de module gebruiken voor lichtsluizen, reedcontacten of schakelaars. De bezetmelder module is voorzien van 2 groepen van 8 uitgangen met elk een eigen ingang. In totaal heeft u de beschikbaarheid over 16 bezetmelder secties op uw modelspoorbaan. Aanvullend voor deze module brengen we een add-on print (DTS88N-DT) waarop de "diode truc" is toegepast voor een betrouwbaardere stroomafname op beide spoorstaven.
Het grote voordeel van S88 is dat u niets hoeft in te stellen, en de modules echt plug-and-play zijn. De volgorde van S88 modules bepaald automatisch de volgorde van de adressering in uw software. Het enige vereiste is dat uw centrale is voorzien van een S88 aansluiting en waarbij het digitale signaal op basis van Ground worden gedaan. Centrales die hierover beschikken zijn: Intellibox, Twin Center, ESU EcoS, Marklin Central Station
Met een verkoopprijs van € 29,95 is deze module de goedkoopste in zijn klasse, en omdat het een eigen product is kunt u snelle service en directe reactie verwachten bij problemen.
Technische gegevens:
Afmetingen printplaat 5 x 8 cm
Download handleiding (Nederlands)
Handleiding DTS88n-DT.pdf
Aansluitschema
Schema DTS88N-GND+DT.jpg
Aansluitschema decentrale montage
DTS88n-DT decentraal.jpg
Deze print is als aanvulling op de DTS88n-GND wanneer deze wordt gebruikt voor massadetectie. Op deze printplaat is de zogenaamde diodetruc uitgevoerd met zeer sterke hoog-vermogen diodes die tot 2 ampère vermogen belast kunnen worden, .
Met de diodetruc wordt het railcontact een stuk betrouwbaarder. Bij conventionele massadetectie is er maar 1 spoorstaaf stroomvoerend, de andere wordt toegepast voor detectie. Met deze aanvullende module worden alle 16 uitgangen ook stroomvoerend, waardoor de locomotief zijn massa van beide spoorstaven kan betrekken.
We hebben ervoor gekozen de diodetruc als losse module uit te voeren. We leveren hem met steekpennen zodat de print direct aangesloten kan worden op de schroefterminals van de GND module. Daarnaast stelt de DT u in staat om decentraal de melders aan te sluiten en de beide modules met een meeraderige kabel te verbinden. Enorm handig als u een centrale opstellen heeft!
Met een verkoopprijs van € 17,95 is deze module de goedkoopste in zijn klasse, en omdat het een eigen product is kunt u snelle service en directe reactie verwachten bij problemen.
Technische gegevens:
Afmetingen printplaat 3 x 8 cm
Download handleiding (Nederlands)
Handleiding KeerPlus3 v3-NL.pdf
Download handbuch (Deutsch)
Handleiding KeerPlus3 v3-DE.pdf
Download manual (English)
Handleiding KeerPlus3 v3-GB.pdf
Aansluitschema met detectie
aansluitschema met bezetmelding.jpg
Een keerlusoplossing van eigen bodem. Zeer gemakkelijk in gebruik, goedkoop in aanschaf en simpel in opzet. Deze keerlusmodule werkt 100% op stroomdetectie en regelt dit over 3 secties ongeacht de rijrichting.
Met een verkoopprijs van € 44,95 is deze module de goedkoopste in zijn klasse, en omdat het een eigen product is kunt u snelle service en directe reactie verwachten bij problemen.
Download Schema
Aansluitschema.png
Download handleiding (Nederlands)
Handleiding ASB4 v1.0.pdf
Download manual (English)
Handleiding ASB4 v1.0 en-GB.pdf
Download handbuch (Deutsch)
Handleiding ASB4 v1.0 de.pdf
Er is veel te doen over het gebruik van servo's. En dat is niet geheel onterecht want een servo is naast goedkoop ook nog eens betrouwbaar en energiezuinig. Maar om een servo te bedienen heb je elektronica nodig, en daar zit voor veel modelspoorders het probleem. Het programmeren van een servo decoder is omslachtig en met een OC32 zit je vast aan software. En wat nu als je een servo met de hand wilt bedienen omdat je niet via een computer de modelbaan bestuurd
Er zijn wel handbediende servo controllers op de markt en zelfbouw is ook mogelijk, maar geen van allen heeft iets wat de ASB juist zo uniek maakt. Hieronder de voordelen die de controller zo uniek maken:
Zo kan de ASB dus gebruikt worden om met de hand een wissel of sein te bedienen maar ook via een dcc decoder. Het principe is simpel via twee contacten. Het ene contact stuurt een signaal en als deze via een schakelaar terug komt gaat de servo om naar de volgende stand. Valt het signaal weer weg dan gaat deze weer terug.
Niks geen gedoe meer dus met in te stellen decoders, programmeren via een Multimaus of centrale, niet de maximale uitslag beschikbaar hebben.....
De DTS ABC Module is ons antwoord op de groeiende vraag naar semi-automatisering zonder computer. Door de toepassing van diode remtechniek, ook wel bekend als ABC, is het mogelijk een trein op een natuurlijke manier te laten stoppen voor een rood sein, wissel of perron.
Door een sectie van de baan te voeden via de ABC Module, komt er op dat deel van de baan een ongelijke blokgolf gelijkspanning te staan (Asymmetrisch DCC signaal). Bijna elke decoder kan dit herkennen en zal de locomotief op de intern ingestelde afremvertraging (CV 4) tot stilstand laten komen.
Op de module zit een relais die door een knop, stand van sein of wissel, of een decoder geactiveerd kan worden. Bij activatie overbrugt deze de diode schakeling en krijgt de locomotief weer de gebruikelijke gelijke blokgolf gelijkspanning (symmetrische DCC Signaal). Dan zal de locomotief op zijn intern ingestelde optrekvertraging (CV 3) weer op gang komen.
De ABC Modules geven u de mogelijkheid om te kiezen met welke spanningsval u wenst te werken. Door het simpel verwijderen van een tweetal jumpers kan er gekozen worden om met 3, 4 of 5 diodes in serie te werken. Hiermee kunt u de spanningsval variëren van 2,1V naar 2,8V of zelfs 3,5V.
De ABC Module is verkrijgbaar in twee uitvoeringen:
ABC Module 1A welke is voorzien van diodes met een maximale belasting van 1 Ampere.
ABC Module 3A welke is voorzien van diodes met een maximale belasting van 3 Ampere.
Binnenverlichting in rijtuigen, wie wil dat nu niet. Tot voor kort werd niet iedereen daar warm van omdat er ook enkele nadelen aan vast zitten. Zo is het lastig om een ledstrip te voorzien van buffer- en gelijkricht elektronica zodat deze niet knippert en geschikt is voor zowel analoog als digitaal gebruik. Een andere optie was om een kant-en-klare strip aan te schaffen die vaak niet in te korten is onder de 10 centimeter. Ook is diffuus licht lastig te maken met een vaste strip.
Tot de VVP door ons onder de aandacht werd gebracht. Een heel klein printje voorzien van gelijkrichter, bufferschakeling, dimmer en spanningsregelaar. Een ideale oplossing om elk rijtuig van mooie stabiel gedimde binnenverlichting te voorzien. Ook aan een functieuitgang van een decoder kan de VVP worden gebruikt. Om bijvoorbeeld het zichtbaar worden van de pwm bij extreem dimmen te voorkomen.
Kan elke ledstrip voeden ongeacht merk, type of lengte.
Met een formaat van 16 x 11 x 5 mm past hij in elk rijtuig uit het zicht.
De buffer is naar wens uit te breiden tot wat u maximaal aan condensatoren kwijt kunt.
Geschikt voor zowel analoog als digitaal bedrijf.
Tot maximaal 25V belastbaar.
Knipperende binnenverlichting en dure strips zijn verleden tijd met de VVP.
Download handleiding (Nederlands)
Handleiding HPP4-v2.pdf
Aansluitvoorbeelden
aansluitvoorbeeld 1.jpg
aansluitvoorbeeld wissel.jpg
aansluitvoorbeeld engelsman.jpg
aansluitvoorbeeld blokschakeling.jpg
aansluitvoorbeeld scissor wissel.jpg
Een relaiskaart met vier dubbelpolige relais. Dat klinkt heel ingewikkeld maar dat is het niet. Met de HPP4 word het aansluiten van hartstukpolarisatie of elke andere schakeling een makkelijke klus. Met de duideljike uitleg in de handleiding is het aansluiten van diverse schakelingen goed uitvoerbaar.
Wat maakt de HPP4 nu zo bijzonder:
Alle relais hebben gemeenschappelijk V+, de V- is geschakeld waardoor hij universeel inzetbaar is.
Alle relais hebben een statusmelding via een rode led.
Alle relais hebben twee wisselcontacten.
De indicatie voor puntstukpolarisatie is duidelijk aangegeven: P voor Puntstuk, A en B voor de sporen.
Alle relais hebben een blusdiode.
Leverbaar met 5V en 12V Relais.
Leverbaar als bouwpakket of geassembleerd.
Stevige terminals en duurzame componenten garanderen een lange levensduur en hergebuik.
Stotterende locomotieven door slecht contact is verleden tijd met de LocBuffer. Het is geen nieuw concept, we hebben dit wiel niet uitgevonden, maar wel sterk verbeterd. Door het gebruik van SMD materialen is het verwerken van een condensatorschakeling zelfs in de kleinste schalen mogelijk.
Volledig smd uitgevoerd.
Keuze uit Tantaal of Keramische condensatoren.
Laadinrichting voor vermijden laadpiek en toch snel ontladen.
Leverbaar in 16V en in 25V uitvoering.
Decoder programmeren is een bijzonder lastige klus, eerst moet je erachter zien te komen welke merk en type er in de loc zit. Vervolgens zoeken naar de handleiding en als je pech hebt krijg je een heel boekwerk om door te werken. En als je verkeerd programmeert is alles aan de decoder fout en mag je weer opnieuw beginnen.
Veel zullen dit herkennen of juist als reden zien om er niet aan te beginnen. Met de komst van de Sprog is dit voorbij:
Programmeren via de computer
Je bouwt een database op van je digitale park.
Je hebt een back-up van de decoder in de database.
De software herkent de merk en type decoder.
Elk type decoder heeft een eigen datasheet met alle instelling verdeelt over categorieën.
Alle instellingen zijn vertaald van CV naar tekst.
De software is in het Nederlands.
U krijgt deze bij de Sprog meegeleverd op een USB stick inclusief alle handleidingen.
Bijna alle DCC decoders zijn verwerkt in de software welke maandelijks wordt bijgewerkt.
DTS heeft in samenwerking met Berros de iTrain Remote ontwikkeld. Een virtuele interface die handmatige besturing binnen iTrain mogelijk maakt met een handregelaar.
Met de virtuele interface kunt u locomotieven en accessoires bedienen rechtstreeks in de software in plaats van via een centrale. Dit stelt u in staat om alle onderdelen te besturen ongeacht de interface waarop deze zijn aangesloten. Tevens stelt deze oplossing gebruikers van het hybride Dinamo besturingssysteem in staat om ook met analoge locomotieven te rangeren!
Door het gebruik van LocoNet handregelaars ziet u op de handregelaar ook realtime snelheden van de loc en bent u in staat om tijdens het automatisch rijden in te grijpen en de snelheden te beïnvloeden, zonder dat de automatische routering beëindigd hoeft te worden.
Tijdens rangeerbewegingen zet iTrain de geselecteerde locomotief gelijk op handmatige besturing, als u de locomotief laat rijden reserveert iTrain de door u gezette wissels en het blok na de wisselstraat. Al het treinverkeer zal automatisch gestopt en hervat worden zodra u in het volgende blok bent aangekomen.
Kortom, DTS iTrain Remote en iTrain 5 bieden u een speelse modelspoorbaan!